23948sdkhjf

Trafikordfører skriver bog om jernbaner

Kristian Pihl Lorentzens "time-model" er København-Aarhus via en Kattegatbro.
Damplokomotivet er mere driftssikkert end IC4-toget. Det er forklaringen på, at Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzens bog om tog prydes med et museumslokomotiv – en K-maskine.

Sammen med ordførerkollegaen fra Dansk Folkeparti, Kim G. Christiansen, kørte han på samtlige skinnestrækninger i sommeren 2012. Det er blevet til bogen "På sporet af Danmark – Jernbanen før, nu og i fremtiden".

Det er hans bog nummer to. For tre år siden udgav han bogen "Hvor der er vilje, er der vej – Transportpolitiske visioner for Danmark".

- Jeg vil sætte fokus på mobilitetens betydning - fra vi står op om morgenen og smører leverpostejmadder og skal på arbejde, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Mobilitet skal højere op på dagsordnen også for at bane vej for de nødvendige investeringer.

Bogen er ment som en hyldest til tog og togdrift – også til modeltog. Dette gælder selvsagt ikke de italiensk producerede tog.

- IC4-togene er et sort kapital i DSB’s historie.

"Time-modellen"

Han taler varmt om en drengerøvstur med godstoget fra Fredericia til Høje Tåstrup med 13.500 kasser øl på slæb.

Lige så varmt taler han om "time-modellen" mellem Århus og København - ikke med tog, som regeringen foreslår, men med en kommende Kattegatbro. Den regner han med står klar inden 2040. Han sætter indvielsen til engang i 2030'erne.

Bedre rammevilkår

- Der skal mere gods på banen i de kommende år. Det kræver, at vi iværksætter en række initiativer, der forbedrer rammevilkårene for banegodstransporten. Til gengæld skal vi helt undlade at fordyre vejgodstransporten og dermed svække konkurrenceevnen hos danske virksomheder, erklærer Kristian Pihl Lorentzen.

Bogen udgives med støtte fra blandt andet FDE Fonden, som til gengæld kan glæde sig over et afsnit om Padborg som eksempel på jernbanens store betydning for den lokale og regionale udvikling.

Padborg vil bevare sin position som landets største transportcenter selv efter åbningen af Femertunnelen i 2021, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Det kræver, at den jyske transportkorridor udbygges med en hærvejsmotorvej og en dobbeltsporet jernbane gennem hele Sønderjylland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064