23948sdkhjf

Højresving på skoleskemaet

Debatten om højresvingsulykker viser, at branchen er splittet - også på dette område, skriver Poul Rudolf.
Som oplæg til det stort anlagte møde i slutningen af oktober om højresvingsulykker kom transportminister Pia Olsen Dyhr med en bastant melding om, at nu ville hun se løsninger på problemet.

Hvem vil ikke det? Nu opstår den store forkromede løsning ikke automatisk, fordi politikere føler behov for at komme på banen.

Transportens minister har valgt at markere sig i debatten med et politisk bekvemt og let forståeligt forslag om et obligatorisk stop for højresvingende lastbiler. Hun har tydeligt ladet sig inspirere af input fra Havarikommissionen, som i 2005 analyserede 25 højresvingsulykker, der alle skete, mens lastbilen var i bevægelse.

Med sit forslag fik transportministeren sat de indbudte parters samarbejdsvilje på en alvorlig prøve.

Stod splittet

Den gamle uenighed mellem de dominerende vognmandsorganisationer blussede op i lys lue. ITD, ATL og Danske Busvognmænd bakkede beredvilligt op om den ministerielle idé. De kritiske indvendinger blev overladt til DTL, som er overbevist om, at et tvangsstop for lastbiler giver en falsk tryghed for cyklisterne. DTL fik opbakning fra 3F og Rådet for Sikker Trafik.

Endnu en gang stod transportbranchen splittet i et væsentligt og ganske alvorligt spørgsmål. Vores kvindelige transportminister kunne blot registrere, at kloge og erfarne mænd i deres bedste alder indledte forsøget på at opnå en fælles og seriøs indsats med at være uenige. Fornuften blev fortrængt af organisationsegoisme.

Enighed lokalt

I hverdagen udviser vognmandsorganisationerne heldigvis en noget mere fornuftig adfærd på det trafikale område blandt andet med kampagnen "Trafiksikkerhed i Øjenhøjde."

Indsatsen mod de grusomme højresvingsulykker er også nået ud til lokale vognmandsforeninger og til den lokale vognmand. Og her er der ingen uenighed om hvilke virkemidlerne, der er bedst. Alle har en fælles og seriøs tilgang til arbejdet med at mindske problemet.

Et væsentligt indsatsområde er skolerne, hvor de lokale vognmænd aktivt er med til at sætte trafiksikkerhed på skemaet. Ofte stilles en lastbil til rådighed, så eleverne kan sætte sig i førerens sted og ved selvsyn højt oppe i lastbilen opleve hans muligheder for at se cyklister under et højresving. Den slags oplevelser bliver som regel siddende i fast i hukommelsen.

I Thisted Kommune har man allerede valgt at sætte trafiksikkerhed og lastbiler på skoleskemaet i 5. klasserne. Naturligvis på initiativ af Thy Vognmandsforening.

Ildsjælene

Problemet med højresvingsulykker løses ikke af stædige organisationsfolk, som ikke kan glemme gammelt nag. Heller ikke af politikere, som føler behov for at markere sig.

Det er ildsjælene ude i landet, der er med til at gøre en afgørende forskel. Den mellem liv og død. Det forudsætter naturligvis, at de kan råde over nogle midler. DTL har beregnet, at det koster to-tre millioner kr. om året at gøre undervisning om højresvingulykker obligatorisk i skolerne.

For de politikere, som ikke vil nøjes med at blive ved snakken, burde det være nemt at finde de nødvendige midler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065