Frode Laursen rykker sydpå
Når Kattegat-Ruten lukker, vil Frode Laursen rykke logistikcenter til Trekantområdet og Nordtyskland.
- Disse områder vil ikke være attraktive for virksomheder på grund af stigende transportomkostninger, siger direktør Anders Balle fra transport- og logistikfirmaet Frode Laursen.
- For Frode Laursen betyder det, at vi vil investere i lagre og logistikfaciliteter i Trekantsområdet og Nordtyskland. Det betyder et reduceret antal arbejdspladser i Århusområdet, fastslår han.
Mols-Linien vil lastbiler
Mols-Linien slår nu på stortromme for overførsel af lastbiler med sine to katamaranfærger fra henholdsvis Århus og Ebeltoft til Sjællands Odde.
- Vi skal ud og snakke med vognmændene og se, om der er interesse for ekstra afgange, siger marketingchef Mikkel Hybel, Mols-Linien.
Der er plads til 32 lastbiler på hver afgang, det vil sige 384 køretøjer i døgnet hver vej i den nuværende fartplan med i alt 24 afgange.
Det kunne i princippet opsuge Århus-Kalundborg-ruten. Der er blot en stor ulempe: Katamaran-færgerne kun kun tage bemandede lastbiler, ikke trailere alene.
En anden stor ulempe er overfartsprisen.