Mobilsnak skader image
Hvis en chauffør eller sælger taler i håndholdt mobil i firmabilen, skader det firmaets image. Det siger et klart flertal af danskerne i ny undersøgelse.
I en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TDC siger 25 procent, at de dagligt oplever førere af varebiler, lastbiler eller busser tale i håndholdt mobil. I samme undersøgelse svarer 68 procent, at det påvirker folks holdning negativt til det pågældende firma, når de oplever det.
- Der er ingen tvivl om, at det er dårlig reklame, hvis en chauffør er uopmærksom bag rattet. Uopmærksomhed er skyld i hver tredje trafikulykke, og derfor giver det god mening, at folk tager afstand fra trafikanter, der ikke har fuld fokus på trafikken, siger Søren Ørsted Pedersen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Virksomheder laver regler
Mange mennesker bruger halvdelen af arbejdstiden i deres firmabil. En tidligere undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik viser, at 30 procent af alle dødelige arbejdsulykker sker i trafikken. Hvert år er cirka 1.400 mennesker involveret i en trafikulykke, mens de er på arbejde.
Derfor er det positivt, at stadig flere virksomheder laver regler om, hvordan de ansatte skal køre i arbejdstiden. En af dem er TDC, der både bakker op om Rådet for Sikker Trafiks kampagne "Kør bil, når du kører bil" og har klare retningslinjer for de ansattes kørsel i trafikken.
- Vores medarbejderes sikkerhed er meget vigtig for os. Derfor har vi en klar politik om, at der altid skal bruges håndfrit udstyr til samtaler, ligesom mobiltelefoner skal anvendes med omtanke for sikkerheden, så opmærksomheden under kørslen altid er rettet mod trafikken, siger Benjamin Alberti, CSR-ansvarlig hos TDC.