23948sdkhjf

Frode Laursen: Hæv prisen på Storebælt

70.000 trailere og lastbiler mister deres færge. De vil køre over Fyn og Storebæltsbroen.
- Politikerne skal på banen. Den nemmeste løsning er at hæve prisen på Storebælt. Så ville der være basis for at hæve priser på Kattegat-Ruten, siger direktør Anders Balle fra Frode Laursen.

Vognmandsfirmaet er mere interesseret i prisforskelle end i de konkrete beløb. Det afgørende er, at der er ens konkurrencevilkår.

- Hvis prisen for at køre over Fyn er den samme som at tage færgen, vil vi gerne som en del af løsningen tage færgen. Vi er bare nødt til at tage det alternativ, som er mest fordelagtigt for os, siger Anders Balle.

Lukningen af godsruten Århus-Kalundborg betyder, at der vil komme 70.000 trailere og lastbiler mere over Storebælt på årsbasis. Det svarer til en ekstra lastbil hvert 8. minut.

Intet alternativ

- Ebeltoft-Odden og Aarhus-Odden er intet alternativer for lastbilerne. Konsekvensen Kattegat-Rutens lukning er, at alle transporter øst-vest kommer til at gå over Storebæltsbroen.

- Det betyder alt andet lige stigende transportomkostninger. Det betyder også, at den stigende trafikmængde over Storebæltsbroen vil give øget pres på motorvejsnettet - og særligt på Vejle Fjordbroen og Trekantsområdet.

- Det øger behovet for mere infrastruktur, rastepladser og p-pladser, pointerer Anders Balle.

Brug for flere trækkere

Formanden for Østjyllands Vognmandsforening, vognmand Jørgen Buhl, frygter trafikkaos over Fyn og Vejlefjordsbroen.

- Egoistisk set kunne det være positivt, at der bliver mere at lave, når der skal bruges flere trækkere og køres længere.

- Det er da rart, at der bliver travlt, men trafikken over Fyn og Vejlefjordbroen bliver kaotisk. 50.000 flere afgange over Fyn på 200 arbejdsdage om året – det er mange biler!

- Dem fra Nordjylland kan ikke nå hjem igen på én dag, så det bliver økonomisk dyrere for dem på grund af kørehviletider.

Det inviterer til at skifte chauffør undervejs eller bytte trailere i Nyborg. Det kan også betyde flere østeuropæere på danske veje, så problemerne med social dumping og konkurrenceforvridning bliver endnu større, advarer Jørgen Buhl.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125