Blå blok: Klimaplan vil koste danskerne dyrt
Mulighederne for yderligere CO2-reduktion imponerer ikke oppositionspartierne, der frygter omkostningerne.
Det vurderer Venstres energiordfører, Lars Chr. Lilleholt, som er dybt bekymret for konsekvenserne, hvis regeringen vælger at indføre kørselsafgift og nye afgifter på diesel og benzin.
- I en tid, hvor arbejdspladserne siver ud af Danmark, er kuren ikke flere omkostninger for hverken danskerne eller erhvervslivet.
- Vi har tværtimod brug for at sænke skatter og afgifter, så virksomhedernes konkurrenceevne forbedres, og vi får skabt flere danske arbejdspladser, siger Lars Chr. Lilleholt i en pressemeddelelse.
Målet er at få reduceret Danmarks CO2-udledning med 40 procent i 2020.
34 procent er allerede sikret med energiaftalen fra 2012, og en ny klimalov skal hente de sidste seks.
Regeringen ønsker en diskussionsrunde med transportsektoren og landbruget, før den præsenterer et endeligt udspil til en ny lov.
Men det imponerer ikke Liberal Alliance:
- Det lyder jo smukt med en dialog, men regeringens dialog er jo bundet op på det rædselskabinet af forslag, som regeringen har fået sine embedsmænd til at komme med.
- Jo flere af de forslag, regeringen vil gennemføre, jo værre stiller det Danmark, siger klima- og energiordfører Villum Christensen (LA) i en pressemeddelelse.
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) afviser, at erhvervslivet vil blive pålagt flere afgifter, men erkender, at landbruget ikke slipper for forandringer.
Lars Chr. Lilleholt påpeger, at flere byrder til dansk landbrug kan få en negativ effekt for klimaet.
- Vi risikerer, at yderligere omkostninger til landbruget vil flytte produktion til andre lande, hvor deres produktion forurener mere end vores, fordi de har lempeligere krav end i Danmark, siger Lilleholt.
Han får opbakning fra DF's energiordfører Mikkel Dencker:
- Dansk Folkeparti betragter udspillet som et udtryk for en art klimafanatisme, der blot vil eksportere produktion og arbejdspladser til mere forurenende lande.
- Vi frygter, at tiltagene vil svække dansk erhvervsliv, samtidig med at effekten på miljø og klima kun er teoretisk, siger han.
De Konservatives energiordfører, Mike Legarth, er ligeledes enig og beder regeringen vise hensyn:
- I det omfang, hvor eksempelvis landbruget kan levere reduktioner i det danske udslip af klimagasser, skal det ske under hensyn til, at erhvervet allerede er hårdt presset af konkurrenter i lande, hvor produktionen af fødevarer ikke er nær så klimavenlig.
/ritzau/