Varebiler tunes til klimakrav
Testkørsler skal følge mere realistiske principper fra 2017, kræver EU.
I virkeligheden er der tale om en forholdsvis større reduktion. De kritiserede testkørsler skal nemlig følge nye regler i 2017, når FNs principper i "World Light Duty Test Procedure" (WLTP) bliver standard i EU.
EU-parlamentet bryster sig af denne stramning af testkørsler, som kritiseres for at være omgærdet af omgåelser.
Vedtages i januar
Der er tale om et kompromis mellem ministerrådet, kommissionen og EU-parlamentet, som formelt vedtager de nye klimaregler for varebiler i midten af januar.
Vægtgrænsen for lette erhvervskøretøjer er 2610 kg uden last og 3500 kg med last.
Kompromis om personbiler
Tyskland sagde i 13. time nej til en indgået aftale om gennemsnitlig 95 gram/km CO2 for nyregistrerede personbiler i 2020. Det store autoland krævede fire års udsættelse, men det bliver kun ét eller to år ifølge et nyt kompromis i Bryssel.
Loftet er 130 gram/km i 2015, 100 gram i 2020 og 95 gram senest 2022. Bilfabrikanterne får nemlig mulighed for at vælge mellem to metoder til reduktion af nye bilers udledning.
Samtidig bliver belønningen superkreditten - højere for at producere eldrevne og andre alternative biler, hvilket giver plads til flere tungere personbiler i sortimentet.