Huller i vejene bliver større og større
Kommunerne er i gang med at gøre sig selv en kæmpe bjørnetjeneste. De bruger nemlig alt for få penge på holde deres veje ved lige, fastslår rådgivningsvirksomheden COWI i en ny rapport.
Og kan blive rigtig dyrt i længden, når kommunerne vælger at spare på netop den konto. Det fortæller COWI's afdelingschef for veje og infrastruktur, Frans Dupont.
Billigere at reparere i tide
- Hvis man reparerer vejene i tide, kan man nøjes med at reparere det øverste lag på vejen. Det er langt billigere end de renoveringer, der skal til, når hullerne bliver dybere, for så skal man til at fylde hullerne op med dyr asfalt, siger Frans Dupont.
I for eksempel Hedensted Kommune er de godt klar over, at de har brugt for få penge på ny asfalt i løbet af de seneste par år. Her er der i løbet af de sidste tre år blevet afsat henholdsvis 15, 15 og 9 millioner kroner. En rapport om de kommunale veje viste for fire år siden, at kommunen skal bruge omkring 30 millioner kroner for at bevare vejenes værdi.
Det ser forfærdeligt ud
Formanden for kommunens teknik- og miljøudvalg, Peter Sigtenbjerggaard (S), er udmærket klar over, at kommunen bruger for få penge på den konto.
- Det betyder, at mange af vores veje i vores byområder ser forfærdeligt ud, og borgerne har bestemt ikke rost os for den situation, siger han.
Hedensted øger asfalt-kontoen
I Hedensted Kommune har de netop valgt at øge asfaltkontoen fra 9 til 33 millioner kroner i 2014 på grund af vejenes tilstand.
Men hvis kommunernes samlet set ikke bruger flere penge til næste år, så vil de kommunale veje hvert år tabe omkring 3,6 milliarder kroner i værdi, konkluderer COWI i deres rapport.
Sagt med andre ord, så kan kommunerne - ifølge COWI - spare 3,6 milliarder kroner om året, hvis de brugte 600 millioner mere på at reparere hullerne i vejene.