Hærvejsmotorvej til halv pris
Det østrigske entreprenørselskab Strabag tilbyder at bygge Hærvejsmotorvejen for 3 milliarder kroner pr. 80 km.
- Det er langt billigere end at udvide den østjyske motorvej E45, siger Jens Chr. Lund, som er formand for Hærvejsmotorvejskomitéen og tidligere socialdemokratisk folketingsmedlem.
- Det vil være væsentligt billigere at lave en ny firsporet motorvej end et ekstra spor i hver retning på E45. Det østrigske firma kan desuden gå i gang i løbet af forbløffende kort tid, og byggeriet vil blive gennemført på kort tid. Og så vil det stort set blive udført med dansk arbejdskraft.
Den lave pris skyldes, at Strabag i givet fald også skal stå for vedligeholdelsen i måske 30 år som led i en OPP-kontrakt.
Strabag annoncerede sit tilbud på en konference i Viborg før sommerferien.
Høring om vejbyggeri
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), som er valgt i Viborg, er initiativtager til trafikudvalgets offentlige høring om vejbyggeri den 29. august.
Udgangspunktet er motorvejen Kliplev-Sønderborg, som blev anlagt som et OPP (offentlig-privat partnerskab) af netop Strabag.
Høringen vil beskæftige sig med emner som:
brug af dansk arbejdskraft og danske kapaciteter,
finansiering via pensionskasser og
udvidelse af eksisterende vej contra nyanlæg af parallelmotorvej.
Aflastning af E45
- En ny motorvej skal både skabe vækst i Jylland og aflaste den østjyske motorvej, så den skal ikke lægges for langt mod vest, siger Jens Chr. Lund og peger på en linieføring fra Hobro, øst om Viborg og vest om Vejle til Esbjerg-motorvejen.
- Den bør føres helt til Tyskland, for den sønderjyske motorvej er ved at "sande til," slutter han.
Hærvejsmotorvejskomitéens netsted er: www.hærvejsmotorvej.nu