DTL håber på ordentlige forhold
DTLs adm. direktør Erik Østergaard er meget opløftet over gårsdagens samråd.
- Ministeren er opmærksom på de problemer, som den systematiske cabotage giver for det danske vognmandserhverv. Jeg bed også mærke i, at ministeren er indstillet på at gå bagmændene efter i sømmene.
Den finske model
Erik Østergaard ligger på linie med Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som udtrykte ønske om at lade sig inspirere af den finske model, der blandt andet betyder, at:
* hver aflæsning betragtes som en cabotagetur,
* der må kun udføres 10 sådanne ture inden for tre måneder.
EU-Kommissionen kører i øjeblikket en sag mod Finland om deres cabotage-stramninger.
Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested ønsker, at man skal gå endnu videre end Finland og arbejde for at ændre forordningen, så der kun må køres én cabotage-tur inden for 7 dage i EU.
Brug for bedre statistik
Ligesom ITD savner DTL også bedre statistik på området.
- Manglende statistik kan skabe myter.
- Det svenske forskningsprojekt med at registrere cabotagekørsel via en app tydeliggør, at der er et problem. App-en tydeliggør, hvad det er, der sker.