Nyt bødeforslag i folketingssalen
35.000 kroner bliver højeste takst fra årsskiftet.
En bøde kan godt være større end 35.000 kroner, hvis der er tale om skærpende omstændigheder for eksempel ved ulovlig kørsel gennem længere tid eller gentagne overtrædelser, oplyser transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) om lovforslaget, som hun har overtaget fra forgængeren Henrik Dam Kristensen (S). Forslaget udspringer af cabotageudvalget, som udkom med en rapport tidligere i år.
Ifølge Trafikstyrelsen vil det være i strid med EUs ligebehandlingsprincip, hvis man kun forhøjer bøderne for overtrædelse af cabotagereglerne. Derfor har det været nødvendigt at hæve taksterne for overtrædelse af gods- og buskørselslovene i almindelighed.
Bøderne er nu inddelt i følgende tre kategorier:
5.000 kr. for mindre alvorlige overtrædelser.
15.000 kr. for alvorlige overtrædelser.
35.000 kr. for meget alvorlige overtrædelser.
De nuværende bødetakster ligger mellem 1.000 og 25.000 kroner.
ATL ønsker en bagatelkategori
ATL har forgæves foreslået at indføre en fjerde kategori: "mindre overtrædelser", hvor politiet kan nøjes med at give en påtale eller en bøde på 500 kroner.
DTL er imod forhøjelserne og bemærker, at en generel skærpelse af bødeniveauet på godskørselsområdet ikke blev drøftet i cabotageudvalget.
ITD fremhæver, at de fleste bøder for ulovlig cabotagekørsel gives for mindre alvorlige overtrædelser, hvor der er tale om sjuskefejl i dokumenterne. Derfor vil lovforslaget ikke få den ønskede effekt.
FDL mener, at speditøren snarere end vognmanden bør straffes for overtrædelser af reglerne på vejtransportområdet. Foreningen anbefaler den norske metode med at stoppe transporten og aflæsse det nationale gods, hvorefter lastbilen skal vende køleren mod grænsen uden last.
3Fs transportgruppe opfordrer Trafikstyrelsen til at udarbejde en oversigt over kontrolniveau og udstedte bøder, så man til sin tid kan vurdere effekten.
Klar til EU-retssag
DI Transports branchedirektør, Michael Svane, vil møde op i Folketingets trafikudvalg og tale imod stramningerne på cabotageområdet.
Han følger EU-kommissionens arbejde med de danske stramninger og kan nærmest love en retssag i forbindelse med en konkret bødesag ved at inddrage EU-domstolen i Luxembourg.
- Vi har drøftet sagen med kommissionen, bekræfter Michael Svane.
- Der foregår en horribel heksejagt i øjeblikket.