EU tildeler Scandlines 48 millioner kroner
Scandlines reducerer fremover CO2-udledningen fra færgerne på Rødby-Puttgarden-ruten betydeligt. EU anerkender nu dette arbejde med en tildeling på lidt over 48 millioner kroner til projektet.
Pilotprojektet kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift.
Ved at udstyre færgen med batteripakker et såkaldt Energy Storage System og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde.
Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning.
Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt.
Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent. Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.
Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-