23948sdkhjf

Femern fastholder sænketunnel trods tysk miljøkritik

En boretunnel under Femern Bælt er mere miljøvenlig, viser rapport. Selskab fastholder billigere sænketunnel.
Selv om en tysk miljøvurdering fastslår, at en boretunnel under Femern Bælt vil gå mindst ud over dyr og planter på havbunden, har selskabet bag Femernforbindelsen valgt at holde fast i en billigere løsning med en sænketunnel.

Omfattende miljøundersøgelser har nemlig vist, at ingen løsninger vil have så alvorlige miljømæssige konsekvenser, at de ikke kan godkendes i Danmark eller i Tyskland, oplyser teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke, i en pressemeddelelse.

- Miljøkonsekvenserne af sænketunnelen på det marine miljø er begrænset til anlægsfasen. Efter at byggeriet er afsluttet, vil det marine miljø ikke længere være påvirket og vil komme sig over de midlertidige virkninger, siger Steen Lykke.

Den tyske miljøvurdering, som er bestilt af Femern A/S, blev torsdag fremlagt på et møde i den tyske by Oldenburg.

Hos Slesvig-Holstens Naturfredningsforening hæfter man sig ved, at havbunden ifølge miljørapporten vil blive hvirvlet op ved en sænketunnel. Samtidig bliver alger og søgræs dækket under byggeriet.

- Så det er klart, at vi entydigt foretrækker en boretunnel, fordi denne ikke påfører havmiljøet økologiske skader, siger foreningens formand, Volkher Looft, til radiostationen NDR Welle Nord.

Han tror, at Femern A/S udelukkende holder fast i sænketunnelen af økonomiske årsager, da den ifølge selskabet ventes at være knap 9,7 milliarder kroner billigere end en boretunnel. Men det afviser Femernselskabet.

- Det er ikke kun økonomiske hensyn. Vi ved, at vi kan bygge en sænketunnel sikkert. Hvis vi skulle bygge en boretunnel, så ville det være på kanten af, hvad der er teknisk muligt, siger kommunikationschef Ajs Dam til Ritzau.

Den danske VVM-undersøgelse om miljøkonsekvenserne ved byggeriet kom i juni og er frem til 20. september sendt i offentlig høring.

I 2010 kom det frem, at Femernforbindelsen kommer til at koste betydeligt mere end de 33 milliarder kroner, der oprindeligt var estimatet. Prisen ventes i stedet for at blive på omkring 40,7 milliarder kroner.

Tidsplanen er forsinket med tre år, og Femernforbindelsen ventes klar i 2021. Det første spadestik skal tages i 2015.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08