EU vil styre trængsel i lufthavnene
Handel med slots og aftale om trafikkontrol skal mindske presset i travle lufthavne, men det er kun små skridt mod en langt mere effektiv lufttrafik
Det vil gøre det nemmere for nytilkomne luftfartselskaber at få adgang til bestemte afgangs- og ankomsttider i lufthavne, lyder begrundelsen.
Det vil optimere og effektivisere luftfarten. Det samme gælder en længe ventet aftale mellem EU og den europæiske organisation for luftfartssikkerhed Eurocontrol, der skal forbedre samarbejdet om styring af trafikstyring.
- Travlheden i EUs lufthavne vil stige markant i de kommende årtier. Derfor er det vigtigt med rammer, der sikrer den bedst mulige udnyttelse af kapaciteten i lufthavnene, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
10 år med nøl
Hvorfor nøler EU-landene så? lyder det fra EU-parlamentet i en betænkning om et fælles europæisk luftrum, der på engelsk hedder "Single European Sky" eller bare SES. Kun to af ni aftalte såkaldte funktionelle luftrumsblokke er på plads.
- For ti år siden blev vi enige om at udvikle et fælles europæisk luftrum. Det er ikke acceptabelt, at det trækker ud. Medlemsstaterne lever ikke op til de indgåede aftaler, og den forsømmelse er dyr for forbrugere og virksomheder og skadelig for miljøet," erklærer EU-parlamentsmedlem Anna Rosbach Andersen, som er løsgænger efter bruddet med Dansk Folkeparti.
Luftfartpakke
Luftfart har en fremtrædende plads i EU-kommissionens reform af det indre marked med 12 nøgleinitiativer.
Det nuværende kludetæppe koster årligt cirka 5 milliarder euro (godt 37 mia. kr.), angiver transportkommissær Siim Kallas.
Han bebuder en række forslag i foråret 2013 om bl.a. en netforvalter, der skal koordinere ruteplanlægning og udformning af luftrum. Videre skal en markedsreform af tjenesteydelser fremtvinge udlicitering af hjælpetjenester.
Siim Kallas fremhæver fire fordele ved SES: Sikkerheden bliver forbedret med en faktor 10, luftrummets kapacitet bliver tredoblet, omkostninger ved lufttrafikstyringen halveres og miljøpåvirkningen reduceres med 10 procent.