Nyt tilbud fra Scania - køre/hviletidssupport
Scania udvider sit "one stop shopping" koncept med køre/hviletidshjælp til vognmændene. Servicen tilbydes alle uanset bilmærke.
- Vi vil gerne dække så mange behov hos vores kunder som muligt, forklarer Erling Petersen, der er ansvarlig for den nye serviceydelse.
- Mange vognmænd oplever, at håndteringen af chaufførernes køre/hviletidsdata er kompliceret og arbejdskrævende. Vi kan hjælpe med administrationen. Servicen bliver tilpasset den enkelte vognmand i forhold til antallet af chauffører, kørselsområde og vognparkens størrelse.
- Man behøver ikke være Scania-kunde i forvejen. Servicen tilbydes alle uanset lastbilmærke, forsikrer Erling Petersen.
Sådan fungerer det
For at få en optimal udnyttelse af Scanias køre/hviletidssupport skal man igennem følgende fem punkter:
1. Der startes med en grundig gennemgang af virksomhedens systemer for download og opbevaring af køre/hviletidsdata.
2. Dernæst analyseres data for at lokalisere eventuelle problemer i den nuværende håndtering og overholdelse af reglerne.
3. Analysen resulterer i en rapport med præsentation af eventuelle problemstillinger og forslag til fremtidig set-up. Inkluderet i analysen er også en gennemgang af virksomhedens kendskab og fortolkning af lovgivning, tilsyn og opfølgning på overholdelse af reglerne og eventuelle overtrædelser.
4. I dialog med vognmanden aftales en individuel løsning, som sikrer automatisk, trådløs download fra de køretøjer, som er udrustet med Scanias communicator-modul. Der kan også foretages download af data fra kundens øvrige køretøjer uanset mærke, men denne download foregår manuelt.
5. Når den tekniske løsning er klar, yder Scania derefter support i form af et eller flere årlige virksomhedsbesøg, hvor download, opbevaring og opfølgning på køre/hviletidsdata gennemgås. Dertil kommer konkret analyse af data fra et antal køretøjer og chauffører.
Eventuelle afvigelser og overtrædelser rapporteres til virksomheden. Inkluderet i servicen er også hotline hos Scanias eksperter.