TEST: Fuso Canter Eco Hybrid
Hvem vil ikke gerne spare 23 procent på brændstoffet? Det bliver man stillet i udsigt med den nye Fuso Canter-lastbil med hybrid drivline. Modellen er netop landet i Danmark. Transportmagasinet fik mulighed for en lille prøvekørsel i Tyskland i sidste måned.
Ved bykørsel bruger den op til 23 procent mindre brændstof end den tilsvarende traditionelle Canter. Sådan lyder forventningerne fra importøren, som naturligvis ikke kan stille en garanti for denne store besparelse. Det afhænger af at hastighed, last, vejr og i sidste ende af chaufførens kørestil. Men teknisk er det muligt at spare så meget, fordi en del af kørslen foregår uden traditionelt brændstofforbrug.
Økonomien i Canter Eco Hybrid er baseret på hybrid-drivlinen. Arkitekturen i drivlinen er parallel-hybrid med el-motoren placeret mellem kobling og gearkasse. El-motoren er en synkronmotor med en konstant spænding på 40 kW. Maksimalt drejningsmoment er omkring 200 Nm.
Dieselmotoren er den 3-liters turbo dieselmotor, som allerede kendes fra den almindelige Fuso Canter. Den leverer 110 kW (150 hk) og et maksimalt drejningsmoment på 370 Nm ved 1.320-2.840 omdr./min.
Den grundliggende strategi i den nye Canter Eco Hybrid er, at start og optræk udelukkende foregår ved el-kraft. Først når bilen kommer op på 10 km/t, slår dieselmotoren til.
Dieselmotoren driver kraftudtaget i tomgang for at kunne levere tilstrækkelig effekt. Samtidig oplades batterierne. El-motoren kan også understøtte dieselmotoren ved højere hastigheder. Start/stop funktion er standard.
Højtydende batterier
El-motorens strømkilde er flere litium/ion-batterier. De vejer tilsammen 63,5 kg og har lang levetid. Mens FUSO normalt giver 5 års garanti på batteriets vigtigste komponenter med mulighed for tilkøb af yderligere 5 års garanti, har importøren i Danmark valgt at udvide garantien til 10 år.
- Vi introducerer en speciel bil, så vi vil ikke kræve ekstra betaling for den garanti, lyder det fra importøren.
Hver gang bilen bremser, oplades batterierne ved kinetisk energi, en proces hvor bremseenergi konverteres til elektrisk strøm.
Sikkerheden i top
Batteribeholderen kan modstå en sidekollision på 50 km/t. Desuden sørger en sensor for at lukke højspændingssystemet ned, hvis der sker en ulykke. Chaufføren kan også lukke systemet ned manuelt via en nødafbryder.
Drivlinen har gennemgået en lang række tests for vibrationer, brand og sågar påvirkning af havvand. Batterikassen har klaret flere og omfattende tests som frontalt sammenstød ved 40 km/t og en hård sidekollision ved 50 km/t på batterisiden af bilen.
Gear med dobbeltkobling
Gearkassen i Canter Eco Hybrid er en Duonic automatgearkassen med dobbeltkobling, som kendes fra den traditionelle Canter.
Duonic er baseret på en 6-trins manuel gearkasse med to hydrauliske våde koblinger og et elektronisk styresystem. Canter er den første med denne teknologi til lette lastbiler.
Kæmpe nyttelast
Canter er kendt for sin høje nyttelast, og på dette punkt overrasker Canter Eco Hybrid. Hybrid-drivlinen lægger kun 150 kg til bilens vægt.
Canter Eco Hybrid leveres med en totalvægt på 7,5 ton. Chassisets bæreevne på op til 4.845 kg overgår de fleste traditionelle lastbiler i denne vægtklasse.
Som den traditionelle Canter har Canter Eco Hybrid en robust chassis-ramme med hulmønster overalt samt forskellige kraftudtag, så der er mulighed for mange typer opbygning.
Succes i Japan
Den nye generation af Fuso Eco Hybrid er allerede på markedet i Japan, og Europa følger nu efter. Herhjemme har Canter Eco Hybrid været til salg i Danmark siden oktober 2012. De første biler kommer til Danmark inden jul.
Prisen ligger fra 387.000 kroner. Det er kun 50.000 kr. mere end den traditionelle Canter. Med en brændstofbesparelse på op til 23 procent betyder det, at merprisen kan tjenes ind på få år.
Den danske importør regner med at sælge 10-15 Fuso Canter Eco Hybrid i 2013, mens forventningerne til 2014 ligger på 20-25 stk.
Tekniske specifikationer
Model: 7C15 Canter Eco Hybrid
Akselafstand: 3850 mm
Motor: 3,0l 4 Zylinder
Ydelse: 110 kW (150 hk) ved 3500 omdr./min.
Gear: Duonic dobbeltkobling M038S6 automatiseret manuel gearskift 6+1
El-motor: 40 kW/200 Nm
Batteri: Lithium-ion, 270V/2 kWh
Dæk: 205/75R17.5C 124/122
Tank: 100 liter diesel, 12 liter AdBlue.
Bremser: skiver for og bag.
Totalvægt: 7,5 ton. Chassiset vejer 2.680 kg, opbygningen 1.000 kg.