23948sdkhjf

Fælles front mod mere cabotage-liberalisering

Selv om alle partier er imod mere liberalisering på cabotageområdet, står Dansk Folkeparti og Enhedslisten alene med kravet om karenstid for cabotage.
"Tak for forslaget og lejligheden til at diskutere cabotage, men vi støtter ikke brud på EU-regler."

Sådan kan man opsummere Folketingets førstebehandling af Kim G. Christiansens (DF) beslutningsforslag om fortolkning af cabotageregler. Kun Enhedslisten støtter forslaget om en karenstid på syv dage efter den tredje cabotagetur.

Et mere kontant udbytte set med cabotage-strammeres øjne er udtalelser fra samtlige deltagende partier (Konservative deltog ikke i debatten, og SF lod sig repræsentere af Socialdemokratiet) om, at tiden ikke er til yderligere liberaliseringer, som EU-kommissionen ellers lægger op til i 2014.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) bekræftede, at EU’s transportkommissær Siim Kallas ønsker at liberalisere forordningen, men også at kigge på de sociale aspekter.

- Jeg har gjort det klart, at Danmark vil arbejde for at udnytte de muligheder, der bliver i EU for at få forbedret situationen omkring løndumping og de øvrige sociale aspekter.

Regler kan ændres

Reglen om tre ture inden for en uge er ikke hellig for Henrik Dam Kristensen.

- De syv dage er selvfølgelig taget med udgangspunkt i, at der skal være en eller en grænse. Man kan altid diskutere, hvor en sådan grænse skal være.

Kim G. Christiansen afviste, at hans forslag ville afstedkomme flere regler.

- Vi vil gerne have en forenkling for at få et rent snit, så der ikke kan tolkes så meget på cabotagereglerne. Der skal ikke - som i dag - være så mange regler, der kan omgås.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078