23948sdkhjf

Altid plads til nye aktiviteter

Michael Bache er mulighedernes mand. Han går i gang med forretninger, hvor andre helst vil give op. Han ser muligheder, hvor andre ser begrænsninger. "Det handler om at finde ud af, hvor meget man tør satse," siger manden, der har fået succes i Padborg og nu vil genopbygge Ketner.
Michael Bache er et lille og slankt menneske. Han syner ikke af meget, men han har taget et par store mundfulde i auto- og transportbranchen. Sidste år overtog han den gamle og hæderkronede lastvognforhandler IM Jensen i Padborg med stort værksted. Her arbejder pt. 45 mand. For en måned siden overtog han det lige så hæderkronede, men konkursramte grossist- og værkstedsfirma Ketner. Her arbejder pt. 30 mand.

Hvem er denne Michael Bache? Hvad kan han? Hvor har han sine penge fra? Det er nogle af de spørgsmål, der kom svar på, da Transportmagasinet i sidste uge satte ham stævne i Ketners lokaler i den vestlige Aarhus-forstad, Viby. Her viste han ivrigt rundt i de 2.500 kvadratmeter store lokaler, hvoraf halvdelen ligger ubrugt hen.

- Her er masser af plads til nye aktiviteter, sagde han optimistisk.

- Vi skal først og fremmest have indrettet et lastvognsværksted. Vi har en tom hal, som skal isoleres og indrettes. Her kan snildt være et lastvognsværksted med tre gennemkørende baner. Ellers er her alt, hvad der skal være. Vi har det rigtige udstyr. Vi har de dygtige medarbejdere. Jeg kan forhåbentlig tilføre flere kunder gennem mit netværk.

Hver sine specialer

Aarhus er en af Ketners fire afdelinger. Hvert sted kan reparere og servicere biler; men Ketner har valgt at lægge ting ud, så hver afdeling har noget, man også er specialist i. I Aalborg er man ekstra gode til turbo. Holstebro er specialist i common rail pumper. Aarhus har diesel. Glostrup har lys og lyd.

- Ketner er også kendt for at have en lang række agenturer på reservedele. Denne handelsvirksomhed har ligget i Glostrup-afdelingen, hvor man ikke har haft så meget fokus på værkstedet. Det laver vi om på nu. Værkstedet får fuld fokus, mens nogle af handelsfunktionerne bliver lagt ud til de enkelte afdelinger.

- De afdelinger, der er specialist på et felt, får reservedelene liggende. Hidtil har de ligget i Glostrup. Kunden ringer til et fællesnummer og bestiller varen, men den bliver måske pakket og sendt fra Holstebro eller Aalborg.

Ketner er et hæderkronet, gammelt familiefirma. Det kunne fejre 100 års jubilæum i 2004, men de seneste ti år er firmaets forretningsgrundlag ganske stille smuldret væk.

- For mig har Ketner været et kompetent firma med dygtige medarbejder, men med en ekstrem konservativ ledelse. Den har slet ikke fulgt med i tiden.

Transportmagasinet: Hvad gik egentlig galt?

- De har ikke forstået at tilrette sig efter de forhold, der er gældende, siger Michael Bache.

- Medarbejderne er super, men ledelsen har været for svag. Jeg kan ikke pege på konkrete ting og sige: Her har de gjort det forkert. Jeg kan kun se, hvordan jeg selv vil have det.

I en periode på to år har Ketner forsøgt at få fat i investorer. I den forbindelse blev Michael Bache kontaktet for at investere i nogle driftsmidler. Det blev ikke til noget dengang, men da så konkursen var en realitet i oktober 2012, blev Michael Bache kontaktet igen.

- Det var en ny situation. Jeg blev spurgt, om jeg ville ind og se på virksomheden og sagde ja.

- Jeg er åben for mange ting. Jeg kunne godt tænke mig at formidle den viden og service, som Ketner er kendt for. Jeg kommer selv fra Aarhus, og det ærgrer mig at se de fine faciliteter ikke rigtig blive udnyttet.

Transportmagasinet: Hvor lang tid overvejede du tilbuddet?

- Det tog et par dage; men så var jeg blevet overbevist om, at jeg kunne gøre det rentabelt.

- IM Jensen & Bache har hovedværkstedsfaciliteter i Padborg. Det sker, at nogle af vores kunder har brug for værksted andre steder end i Padborg. Her kan de fire Ketner-forretninger træde til. Derfor er det vigtigt, at vi kan få indrettet faciliteterne i Aarhus til lastbiler.

- På den måde kommer vi til at hjælpe hinanden i organisationen. Det, som Ketner-butikkerne mangler for at blive rentable, kan jeg tilføre med de værkstedskunder, jeg har i dag.

- Jeg er selv fra Aarhus. Jeg kan sælge masser af værkstedsarbejde her. Rammerne er her. Folkene på værkstedet kan finde ud af det. Derfor kommer det til at fungere.

Ford i Thisted

Michael Baches fader, Kurt Bache, startede med at forhandle Ford i Thisted. Den forretning drev Michael Bache i ti år. I mellemtiden havde Kurt Bache startet Randers Motor Co. Den blev solgt, da han fik mulighed for at overtage Mercedes-forhandlingen fra Bohnstedt Petersen i Østjylland.

- Han havde Mercedes i cirka ti år. I det set-up havde jeg ansvaret for lastbilerne, mens min lillebror Ulrik havde ansvaret for personbilerne. Det var et familieforetagende, hvor jeg og min bror var ansat. Vi var ikke aktionærer. Derfor blev vi arbejdsløse, da min fader solgte Mercedes-forretningen til Hessel og rejste til Schweiz.

- Vi var ikke medejere, og vi havde ingen konkurrenceklausuler. Vi var frie fugle, der kunne flyve ligesom vi ville.

- Det var på et tidspunkt, hvor alt gik godt. Alle kunne låne penge. Alle ville være selvstændige i 2006 og 2007. Vi begyndte med parallelimport af VW’s varevognsprogram, og det gik rigtig godt. På et tidspunkt gik det så godt, at vi var i forhandlinger med VW, om vi skulle arbejde sammen med dem; men så kom finanskrisen.

Finanskrisen

Med finanskrisen kom der nye forretningsområder. Michael og Ulrik Bache købte alle mulige biler op og solgte dem igen. På et tidspunkt kom de i forbindelse med Ivecos direktør Gunni Mikkelsen. De havde en god kemi og blev enige om, at de på et tidspunkt skulle arbejde rigtigt sammen.

- En dag ringede han og fortalte, at han havde en sag i det sønderjyske, hvor økonomien ikke var så god. Der skulle findes en ny ejer til I.M. Jensen Padborg, som på det tidspunkt var ejet af Carsten Noer.

- Padborg var måske ikke lige det, jeg havde drømt om – men der var to dygtige værkførere, som gerne ville fortsætte og skyde penge i det. De kunne ikke gøre det alene. De havde brug for en ankermand - og det blev mig.

- Nu har jeg både Ketner og I.M. Jensen. Det giver os nogle gode muligheder, og lige så snart det er oppe at køre, har jeg ikke noget at gøre med det mere. Jeg laver en investering og bringer setup’et på plads - og så bruger jeg igen min tid på at sælge Iveco. Jeg kan ikke selv skrue i en bil; men jeg kan handle, siger Michael Bache.

- Min far har intet med dette at gøre, understreger Michael Bache.

- Han flyttede til Schweiz, da han solgte sin Mercedes-forretning. Det, min bror og jeg laver, er penge vi selv har tjent. Vi havde ikke specielle muligheder, selv om vi havde en fader, der tjente gode penge. Det var den gamle skole. Vi måtte arbejde for vores egne penge. Vi startede med 125.000 kroner, som vi købte vores første bil for. Den solgte vi med fortjeneste. Det fortsatte vi med at gøre. Der var opgangstider, og vores varer havde en utrolig hurtig omsætningshastighed.

Ryster ikke på hånden

TR: Du ryster ikke på hånden med Ketner?

- Nej; men jeg havde ikke turdet gå ind i Ketner, hvis det ikke var gået konkurs. Nu starter vi op fra nul med nogle dygtige mekanikere og håndværkere. Vi kan selv være med til at præge den måde, der skal handles på.

- Ketner har en del agenturer på reservedele, blandt andet for amerikanske Delphi. Kontrakten med Delphi er nærmest som en autorisation. Vi har bestået deres audit og sendt papirerne ind. Jeg regner med, at det falder på plads snart.

- Med hensyn til reservedele har vi tjekket, hvad vi kan købe varer ind for i dag. De kanaler, som vi kender uden for Ketner-organisationen, kan levere varerne til bedre priser.

- Det er naturligvis lettere for dagligdagen, at man har en fast leverandør i stedet for at skulle opsøge varerne, hvor de er billigst. Har man direkte adgang, ved man, hvor man skal købe hver gang. Har man ikke agenturet, så skal man have et netværk af leverandører rundt om i Europa – og i Sydeuropa er reservedele ekstremt billige i øjeblikket.

Kan også flyve i flok

TR: Er det så ikke fristende at droppe agenturet?

- Jeg holder meget af at være en fri fugl; men jeg kan også flyve i flok, siger Michael Bache.

- Når jeg er med i et setup, bakker jeg 100 procent op om det; men hvis jeg ikke får min vilje, skal jeg nok få det ad min egen vej. Dengang vi solgte VW kunne vi sælge bilerne 50.000 kroner billigere end importøren – og vi tjente stadig gode penge på det.

- Jeg er åben over for at lave forretning på det rigtige tidspunkt og under de rigtige vilkår. Man skal stikke en finger i jorden, når man laver en forretning. Man skal ikke kun se mulighederne, men også se det, der kan gå galt. Man skal vurdere, hvor meget man er villig til at satse.

Ketner vil vokse

- Jeg tror på Ketner. Jeg tror på, at organisationen kan vokse. Ketner-navnet har en positiv relation til autobranchen. Folk ved, at de er dygtige. Nu kører det fremad.

- Medarbejderne har brugt meget energi på at forsvare sig over for leverandørerne, som ikke altid har fået deres penge. Det er ikke sådanne problemer, medarbejderne skal slås med i arbejdstiden.

- Vi har sagt til de udenlandske leverandører, at de ikke skal være nervøse for os. Vi har sendt dem en portion penge på forhånd, og når vi har købt varer for dem, får de en ny portion penge. De kommer ikke til at miste en krone ved at handle med os, siger Michael Bache.

- Vi har faciliteterne og medarbejderne. Nu skal vi have varerne, og så kommer kunderne tilbage. Og så skulle der gerne komme flere, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082