23948sdkhjf

Drøm opfyldt efter 30 år

En julegave. Sådan kalder Poul Rudolf kommunens beslutning om at arbejde for en havnetunnel i København.
Da et flertal i borgerrepræsentationen i slutningen af november sagde "ja" til transportministeriets plan for en københavnsk havnetunnel, gik en gammel vognmandsdrøm i opfyldelse. Både Kjøbenhavns Vognmandslaug og Nordre Birks Vognmandsforening har i adskillige år haft kravet om en tunnelløsning som fast punkt på dagsordenen.

De mange vognmænd og chauffører, som er tvunget til at køre i den indre by, ser med forventning frem til en tunnel, som kan tage trykket af trafikken i den indre by. Det er ikke det rene skæg at manøvrere en lastbil mellem dominerende cyklister og andre bløde trafikanter - og hele tiden være udsat for forskellige trafikchikaner.

Hvem var ophavsmand?

I vognmandskredse er der lidt venskabelig uenighed om, hvem der var ophavsmand til den fremragende ide om at bygge en havnetunnel for at få unødig trafik væk fra centrum. Der er dog enighed om, at det må have været en vognmand, som jævnligt kørte i København.

Nordre Birk påstår, at foreningens daværende formand Jørgen Andersen kom forslaget i slutningen af 1970’erne. Altså for mere end 30 år siden

Startsignalet til den 12 kilometer lange havnetunnel kom en smule overraskende for dem, som kan huske tre kvart år tilbage. Dengang indgik regeringen et stort trafikforlig med Enhedslisten og Dansk Folkeparti uden at afsætte en krone i startpenge til tunnelen. Den oplagte trafikløsning blev endnu en gang skudt til hjørne. Hver en krone skulle gå til den kollektive trafik.

Heldigvis er politik uforudsigelig. En meget ambitiøs betalingsring og en stærkt opreklameret nedsættelse af bus- og togbilletter med 40 procent kan hurtigt udskiftes med mere virkelighedsnære ideer i kampen mod forurening og massive kødannelser.

Først om syn år

Der vil godt nok gå et stykke tid, før borgerrepræsentationens julegave til vognmænd, cyklister og andet godtfolk, som bevæger sig i det københavnske, kan omsættes til realiteter. Efter planen om syv år. Alligevel var det en god dag for vognmændene, som oldermand Jørgen K. Jensen noterede sig, da de københavnske politikere endeligt kom til fornuft - men det var også på tide.

Næste væsentlige punkt er at finde de 27 milliarder kroner, som er den foreløbige byggepris for den 12 km lange havnetunnel. Måske kommer trængselskommissionen med nogle gode ideer til finansieringen. Et offentligt-privat partnerskab (OPP) er en af de løsningsmodeller, som oftest nævnes. Flere store pensionsselskaber har udtrykt positiv vilje til at investere i infrastruktur, hvis staten også bidrager.

En havnetunnel er en dyr løsning, men trafikmæssig kvalitet koster. Den nuværende kaotiske trafik i København har i forvejen en høj pris, som betales af bilisterne. Både i form af tid, penge, irritation og miljøforurening.

Vognmændene kan se frem til at kunne glide uhindret gennem en nyopført tunnel – sammen med 70.000 andre bilister i døgnet. På forårets generalforsamlinger i Lauget og i NBV vil punktet "københavnsk havnetunnel" givet blive flyttet til den mere positive del af beretningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109