Nytårstale - oldermanden, Kjøbenhavns Vognmandslaug
Jeg vil gerne på vegne af Kjøbenhavns Vognmandslaug sige vores medlemmer tak for det gamle år og ønske godt nytår. Det sker med håbet om et endnu bedre 2013.
- Gennem de seneste par år har det ikke netop været en leg at være vognmand. Desværre er nogle forretninger bukket under, men vi fornemmer, at lavpunktet er nået nu.
- Der er sket de fornødne tilpasninger i forretningerne, så der igen begynder at komme sorte tal på bundlinjen.
- Netop i forbindelse med de tilpasninger, som vores medlemsvirksomheder har gennemført har vi ofte fået spørgsmålet: Hvad får jeg egentlig ud af et medlemskab af Kjøbenhavns Vognmandslaug, og kunne jeg ikke lige så godt stå uden for?
En god forretning
- Det korte svar kunne være "jo", bilerne kommer ud at køre alligevel; men for de fleste medlemmer er det en god forretning at være medlem. Lad mig give et par eksempler:
Vores medlemmer har mulighed for at bruge en lang række aftaler med branchens leverandører, som stiller netop vores medlemmer i en mere gunstig position både økonomisk og i samarbejdsrelationen med leverandørerne.
Vores servicekontor betjener medlemmer med næsten alle tænkelige rådgivningsydelser, lige fra den hurtige oplysning om en konkret regel over strategisk sparring når virksomheden skal udvikles eller afvikles til undervisning af medarbejdere og ledelse.
Vi laver, sammen med vores samarbejdspartnere og vores hovedorganisation, DTL, et stort politisk arbejde både direkte og indirekte. Vores indsats starter, når vi ser et problem eller når et medlem henvender sig med et problem. Vi har et stort netværk blandt toneangivende organisationer og politikere. Vi oplever stor lydhørhed for vores synspunkter, men vi må desværre også erkende, at politiske beslutninger kræver sin tid og at udfaldet ikke altid er det ønskede.
Projektet "DYT"
- I de kommende år er der flere store projekter, som vi i Lauget følger med interesse og løbende bidrager til, fortsætter Jørgen K. Jensen.
- Et af de mere spændende projekter, er forsøget med Distribution i Yder Timerne (DYT), hvor vi har valgt, at indgå som partner. Vores ønske er, at der kan udvikles en model, så vi slipper for at distribution, renovation og myldertrafik falder samme. Vi vil bruge byen mere intelligent, så presset på gaderne jævnes ud over det meste af døgnet.
- Der er stadig mange forhindringer. Nogle er de største er blandt andet, at det fra klokken 22.00 til 07.00 næsten er umuligt at foretage transport uden at støje for meget.
- Vi har arbejdsmiljøproblemer når vores chauffører skal arbejde mellem midnat og klokken 04.00. Kunderne skal kunne betjenes uden der er personel tilstede. Det er bare nogle af de største udfordringer.
- Der skal skabes forståelse for nødvendigheden af den fleksible adgang med lastbiler, både hos befolkningen og ikke mindst hos de politiske beslutningstagere. Deres intention er i vid udstrækning, at begrænse adgangen til handelsgaderne med lastbiler.
- I København er adgangen til Strøget begrænset fra klokken 07.00 til 11.00, i praksis er det dog desværre sådan, at der kun kan leveres mellem klokken 10.00 og 11.00, fordi butikkerne først skal åbne.
Havnetunnel i København
- Det er en stor glæde, at der omsider er truffet en afgørelse om en linjeføring af en ny havnetunnel. Hvis byen skal forsynes, skidtet køres væk og beboerne have en moderne, fredelig by med plads til cykler og fodgængere, er det bydende nødvendigt med en havnetunnel.
- Til slut vil jeg sige: Velkommen til 2013 - og husk: "sammen kan vi gøre en forskel".
- Lad mig i øvrigt erindre om Laugets gamle mundheld i denne turbulente tid i organisationsverdenen: "Indre sammenhold Ydre styrke"