Danskerne giver gerne et lift
Samkørsel, hvor fremmede hjælper hinanden med et lift, vinder stigende udbredelse via nettet.
Det er gået op for et stigende antal danskere, som finder hinanden via nettet og arrangerer samkørsel.
Portalen Gomore.dk, som faciliterer kontakt mellem samkørende, har det seneste år oplevet en tilgang på 25.000 brugere, hvilket svarer til en vækst på over 50 procent.
- På de store strækninger mellem byer som København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg får du normalt bilen fyldt, hvis ikke du opretter din annonce i sidste øjeblik, forklarer Matias Møl Dalsgaard, som har været med til at starte portalen.
På Gomore.dk kommer der hver dag mellem 1000 og 1300 nye tilbud om lift eller ønsker om samme - alle udstyret med en pris.
På en ganske almindelig tirsdag kan man eksempelvis komme fra Odense til Skanderborg for 100 kroner, fra Roskilde til Hvidovre for 30 kroner eller sågar fra København til Rom for en plovmand.
Folkene bag tjenesten Ants, der efter kun ni måneder på markedet har aktivitet fra 3000 samkørende danskere om ugen, har regnet gennemsnitsprisen på en tur fra København til Aarhus ud til 100 kroner. Til sammenligning koster turen 374 kroner med toget.
- Det er væsentligt billigere, men det er også et socialt aspekt i det, fortæller Aleksander Sønder, som er medstifter af Ants.
- Man møder nogle nye mennesker, man prøver en anden måde at transportere sig på, og så sparer man også på ressourcerne ved at benytte nogle sæder, som ellers bare står tomme, tilføjer han.
Og netop de tomme sæder er særdeles udbredte i de danske biler. De seneste tal fra DTU Transports årlige undersøgelse af danskernes transportvaner viser, at en gennemsnitlig personbil rummer under halvanden person, selvom der typisk er plads til fire.
Og i morgenmyldretiden på hverdage er belægningen helt nede på 1,13 person per bil.
Derfor mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet også, at øget samkørsel kan være med til at løse problemerne med trængsel på vejene og høj CO2-udledning fra transportsektoren.
- Samkørsel er rigtig godt for bæredygtigheden, men der er også nogle barrierer, der skal overvindes, inden folk kaster sig ud i det. Erfaringen viser dog, at hvis bare den økonomiske gevinst er stor nok, så kan folk godt finde ud af at køre sammen, konstaterer forskeren.
Han mener, at den stigende interesse for samkørsel skyldes den økonomiske krise, og derfor opfordrer han politikerne til at øge incitamenterne, så fænomenet ikke går i sig selv igen, hvis de økonomiske konjunkturer vender.
- Der er et potentiale, men det er ikke et potentiale, der er kommet af sig selv, og det udvikler heller ikke sig selv. Derfor skal man skubbe på udviklingen.
- Man kan gøre bilkørsel dyrere gennem roadpricing, man kan lave særlige baner til biler med minimum to personer, som man har det i USA, og man kan lave særlige samkørselspladser i nærheden af den offentlige transport, konstaterer Harry Lahrmann.
/ritzau/