Lastbilers kofangere gør ulykken farligere
For svage og forkert placerede kofangere bag på lastbiler koster hvert år liv og svært tilskadekomne på de europæiske veje. FDM kræver sikkerheden forbedret.
- Testen viser, at underkørings-kofangerne langtfra kan modstå belastningen ved en kollision med en bagfrakørende personbil. I stedet for at bremse, fortsætter personbilen helt ind under lastvogntraileren, som maser både forrude, instrumentbord og forsæder, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.
Kofanger for svag
At det går så galt, skyldes, at kofangeren er for svag til at kunne modstå belastningen ved et sammenstød. Derudover sidder den for højt placeret til at fange en bagfrakommende personbil.
Testen viser, at samme personbil vil klare kollisionen langt bedre, hvis blot kofangeren forstærkes, og dens placering ændres en smule. Den ændring anslås at koste omkring 750 kroner pr køretøj.
- De få ændringer betyder, at kofangeren både vil fange og modstå presset fra den påkørende personbil. Samtidig vil personbilens sikkerhedszoner aktiveres ved sammenstødet, så kollisionen bliver knapt så voldsom. Dermed reduceres risikoen for alvorlige kvæstelser hos bilens fører og forsædepassager markant, siger Søren W. Rasmussen.
To dør om året
Ifølge tal fra Vejdirektoratet mister i gennemsnit to mennesker om året livet på de danske veje i underkøringsulykker, mens 11 kvæstes. I Tyskland er tallet op mod 40 dræbte i tilsvarende ulykker, mens 400 kommer svært til skade.
På baggrund af testen af underkørings-kofangere vil FDM nu tage kontakt til de danske myndigheder med henblik på at få ændret og skærpet kravene til lastbilers kofangere.
Se og læs mere
Se video af testen af lastbilers underkørings-kofangere på www.FDM.dk/crashtest
Læs mere om testen på www.FDM.dk/motor eller i Motors februarnummer, der udkommer fredag den 25. januar.