Dobbelt anløb i Aalborg
Containertrafikken vokser fortsat i Aalborg Havn. Der er håb om et ekstra feeder-anløb til de store europæiske havne i 2013.
Det spår salgs- og marketingchef Ole Brøndum.
- Det vil være rigtig fint med et dobbelt anløb, siger han. Trafikken kan godt bære det.
- Et kald først på ugen vil tilgodese import-kunderne, mens et anløb sidst på ugen vil komme de nordjyske eksportvirksomheder til gode. Så vil de kunne nå de store havne på Kontinentet i løbet af weekenden og være ude på markederne i starten af den efterfølgende uge.
Det er rederiet X-Press Container Line, der står for feedertrafikken. Det har i dag et anløb om ugen i Aalborg. Rederiet står for cirka 12.000 teu årligt, men det tal er hastigt stigende.
- I 2012 steg feedertrafikken med 16 procent i forhold til 2011. Vi forventer også en stigning i 2013. Måske bliver den ikke på samme høje niveau, men stigningen bliver ganske pæn. Det peger alt på.
Verdens største
X-Press startede feederruten i 2010 og har i dag aftaler med flere internationale rederier om at benytte feederruten, når der skal fragtes gods til/fra Aalborg. Det er for eksempel APL, NYK, Hapag-Lloyd og Evergreen.
X-Press Container Line er verdens største feederrederi. Rederiet råder over 70 skibe med en tonnage på cirka 100.000 teu. På verdensplan er X-Press nummer 22 på listen over de største containerrederier.
Hele Nordjylland
Containertrafikken servicerer hele den nordjyske region, det vil sige virksomheder i en afstand af 60-70 km. fra Aalborg Havn.
- Det er klart, at godstypen er meget præget af, at vi er en fødevareregion, siger Ole Brøndum.
- Der sejles meget køle/frysgods for landbruget og fiskeriet. Desuden er der forskellige industrivirksomheder, der eksporterer og importerer.
- I dag har alle fokus på omkostninger og miljøpåvirkninger. Derfor er vores feeder-trafik en god løsning. Nærmeste alternativ er at køre godset med lastbil til Aarhus eller at få det over på jernbanen.
Grønlandstrafikken
Størstedelen af containertrafikken til/fra Aalborg udgøres fortsat af grønlandstrafikken. Royal Arctic Logistics håndterer cirka 55.000 teu årligt i Aalborg. Det er et tal, der ligger rimeligt stabilt år for år.
I øvrigt er det 40 år siden, at det første fragtskib stævnede ud fra Aalborg til Grønland. Den kongelige grønlandske Handels trafikafdeling blev udflyttet fra København i 1972. Det første fragtskib afsejlede 10. januar 1973, mens en ny administrationsbygning og kantinebygning blev taget i brug den 1. maj 1973. Det er i øvrigt den sidstnævnte dato, der er den officielle flyttedag fra København til Aalborg.
Frem til 2022
I dag er omkring 100 virksomheder i og omkring Aalborg mere eller mindre involveret i handel med Grønland. Mange af disse virksomheder er organiseret i Arctic Business Network, der blev etableret senest grønlandstrafikken var i udbud.
I dag har Aalborg Havn en aftale med Grønland om at være basishavn indtil 2022.