23948sdkhjf

Politikere ved for lidt om køre/hviletid

Næstformand i Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), anbefalede på et ITD-møde torsdag i København, at involverede transportfirmaer og organisationer skulle gå i kødet på retsudvalget og kontakte deres folketingskandidat – uanset partifarve - for at få rimelige afgørelser i sager om køre/hviletid.
Retsplejen på køre/hviletidsområdet er hullet som en si. Det stod klart efter et møde på Axelborg i København arrangeret af International Transport Danmark (ITD) og Danske Busvognmænd.

Budskabet klart: Vognmænd og chauffører får ikke en fair behandling i landets stive retssystem. Der mangler sammenhæng i forholdet mellem gerning og sanktion.

Flemming Damgaard Larsen fra Venstre – næstformand i Folketingets Trafikudvalg – er enige med ITD og Busvognmændene; men han understregede, at man fra organisationernes side må blive ved med at tage fat i de 29 medlemmer af Retsudvalget.

- De forstår ikke sagens sammenhæng, sagde han.

Til gengæld lovede Flemming Damgaard Larsen så også, at han ville stille spørgsmål til retsudvalget ud fra alle de artikler og indlæg, som han fik tilsendt. Så kunne embedsmændene i ministeriet komme på overarbejde.

Første dokument fik han af miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen fra fagforeningen 3F, der havde samlet en række problemstillinger.

Virksomhedskontrol til Trafikstyrelsen

Foredragsholderne mente, at man med fordel kunne flytte sagerne med virksomhedskontrol tilbage til Trafikstyrelsen, og så lade politiet holde sig til deres vigtigste funktion: At kontrollere busserne og lastbilerne ud på vejene.

Det skal de dels for trafiksikkerhedens skyld, dels for at tage fat i de værste syndere, der overtræder køre/hviletidsbestemmelserne. Udfordringen er dog, at Trafikstyrelsen kunne bliver overbebyrdet.

- Det er især omkring virksomhedskontrollerne, vi oplever absurde og groteske sager, sagde ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

- Særligt i byretterne ser vi langtrukne sagsforløb, uforberedte anklagere og prisgivne dommere, som i udgangspunktet støtter sig til anklagerne.

- Et eksempel er en sag, som stadig kører to år og syv måneder efter, at de ture, som sagen handler om, fandt sted. Det er ikke værdig retspleje, sagde han.

ITD-direktøren understregede, at branchen selv har et klart ansvar for at overholde reglerne.

- Det betyder ikke, at kontrol- og sanktionssystemet er velfungerende- eller og sundt.

Advokat: Udnyt ikke reglerne for hårdt

Advokat Ulla Fabricius, der netop har tabt en sag ved Højesteret, der betød frakendelse af kørekortet for en chauffør var også med ved konferencen. Hun understregede, at reglerne ikke er fleksible nok; men at branchen også skal passe på ikke at udnytte reglerne for hårdt. Man kan overtræde køre/hviletidsreglerne med 30 procent; men så skal man ikke lægge de 30 procent på fra starten, for så går det let galt.

Hendes klient fra Højesteret havde holdt to pauser efter hinanden. I stedet for henholdsvis 15 og 20 minutters pause, kørte han efter 14 og 18 minutter.

- Når man ikke holder hele pausen, tæller den slet ikke med, sagde hun.

- Min klient havde derved overtrådt reglerne med mange minutter, selv om han kun manglede ganske få minutter.

Retssystemet trænger til en ændring

Samtidig understregede hun, at hele retssystemet trænger til en ændring.

- I dag kan retssager vare i månedsvis ved den lokale retsinstans og i årevis ved domstole. Vognmænd og deres chauffører må tage fri for at tage til retssale rundt om i landet.

Et andet grotesk forhold er, at politiets sagsakter, som advokaterne får kopier af, ikke må sendes til de anklagede. De anklagede skal fysisk besøge advokaten.

Og hvis chaufføren ikke med i retssalen, kan vognmanden ikke forsvare sig.

ITD: Tid til nytænkning

- Der er mange udfordringer for chaufførerne, konkluderede Jens Chr. Nielsen.

- De risikerer at miste kørekort og job på grund af noget, som de fleste af os vil anse for at være bagateller.

- Mange vælger at droppe jobbet som chauffør.

- Desuden er reglerne ikke ens i EU’s medlemslande. Straf og bøder er forskellige fra land til land. Hvis en chauffør har overtrådt reglerne i Østrig, men stoppes i Danmark, er det de danske domstole, der skal i aktion – med danske regler.

- Mit budskab er derfor, at det er tid til nytænkning. Vi skal ændre den måde, vi håndterer køre/hviletiden på, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062