Trængselskommissionen i arbejdstøjet
Trængselskommissionen har i deres idé-katalog vendt hver en sten for at beskrive årsager og løsninger på trængsel i København - men først nu begynder selve arbejdet med at gøre rapporten med anbefalinger klar til politikerne.
Kommissionen - med 28 medlemmer - blev nedsat, da regeringen besluttede at droppe planen om en betalingsring.
Men der vil gå et halvt år, før den endelige rapport med anbefalinger foreligger - og først nu går det egentlige arbejde med anbefalinger til politikerne i gang. Kommissionen har udarbejdet et idékatalog, hvor alle mulige og umulige løsninger på at forbedre trængselsproblemer i og omkring hovedstaden - men der tages ikke stilling til, hvad der skal vælges.
Politikerne må prioritere
Det er politikerne, der må prioritere. Medlemmerne i kommissionen har vidt forskellige opfattelser af, hvad der er bedst. Men som transportminister Henrik Dam Kristensen sagde ved pressemødet i ministeriet, så skal der kikkes på alle transportformer - for der skal være plads til dem alle.
De lavthængende frugter, som Leo Larsen nævnte, kan være grønne bølger - men det kræver, at Københavns Kommune taler med omegnskommunerne for at justere de mange lyssignaler i hovedstadsområdet, så der kan etableres grønne bølger for vejtrafikken.
Til gengæld vil det kunne forbedre vejkapaciteten med op mod 12 procent.
De rejsende i centrum
- Det bliver de rejsende, der skal sættes i centrum - og ikke trafikselskaberne.
- De mange trafikselskaber skal derimod snakke sammen for at få køreplaner til at passe sammen - også selv om det vil betyde suverænitetsafgivelse, sagde Henrik Dam Kristensen som eksempel på det, der skal ses på først.
Leo Larsen pegede også på, at det ikke bare handler om at flytte alle bilister over i tog og bussen eller til en cykel. For så bliver trængslen bare flyttet med.
Før man kan flytte folk til kollektiv trafik, skal der både være flere tog og flere busser - og eksempelvis P-anlæg ved stationerne, som det for eksempel er planlagt ved den nye station Køge Nord, der kommer i forbindelse med den kommende nye togbane mellem København og Ringsted.
Her er jorden jomfruelig - og ikke så dyr som midt byerne, hvor de fleste stationer ligger.
- Vi kender den økonomiske situation i landet, sagde han.
- Hvis der var penge nok, ville det ikke være et problem at anbefale projekter til 600 milliarder kroner stykket. Derfor handler det om at gennemføre det mest effektive for færrest mulige penge for at øge kapaciteten i trafikken.
Mere mobilitet
- Store udgifter for staten vil blive dyrt for borgerne og erhvervslivet i form af øgede skatter, sagde transportministeren.
- Mobiliteten skal øges - ellers kommer der ikke den nødvendige vækst i samfundet. Ellers kan vi heller ikke bevare København som den magnet, den er.
Han understregede dog, at meget allerede var sat i gang - så for eksempel den nye bane til Ringsted via Køge, City-Ringen og letbanen ved Ring 3.
- Det vil alt sammen betyde meget for trængslen.
Gods holder også i kø
På transportsiden skal der også ses på, hvad man kan gøre for at lette godstransporten - godset til byen holder ligesom pendlerne også i kø.
- Man må huske, at lastbiltransport er en form for kollektiv transport, sagde DTL-direktør Erik Østergaard, som også er medlem af Traængslskommissionen.
- Lastbiler bringer jo alle varerne ind til byens borgere.
- I kommissionen har vi ikke kun se på trafikken ind og ud af City, men også de ydre dele af byen.
Alt i idékataloget er ikke DTL-direktørens kop te, som han udtrykker det - men der er mange punkter, han er enige i - blandt andet koordinering af anlægsarbejder, så to myndigheder ikke graver veje op flere steder på én gang, så der ikke er mulighed for omkørsel.
- Der er også vigtigt at se på de mange flaskehalse, der er i dag på vejnettet.
- Meget kan løses relativt enkelt, så man kan udnytte den eksisterende kapacitet bedre.
- På den lange bane er jeg jo tilhænger af en havnetunnel øst om København; men det er jo i den dyre ende af investeringerne og vil tage over 10 år at gennemføre. Det er også et spørgsmål bedre samfundsøkonomi, når vi kan få biler og lastbiler uden om byen, sagde Erik Østergaard.
Ingen bryder sig om at holde i kø. Hele togsystemet ville bryde sammen, hvis bare 15 procent af pendlerne i morgen valgte at tage toget i stedet for bilen.
Roadpricing står også idé-listen - men som Leo Larsen udtrykte det, virker teknologien ikke endnu - og når det skal virke som skatteopkræver, skal det være validt i en retssag.
Ideerne i kommissionens katalog stritter i alle retninger - og det bliver et stort arbejde for de 28 medlemmer af Trængselskommissionen at komme med rådgivningen i den endelige rapport.
I sidste ende er det en politisk opgave. Der er tre tids-horisonter, der arbejdes med.
* På den korte bane svarer det op til fire år.
* Den mellemste bane: 4-10 år.
* Den lange bane: over 10 år.
Håber på opbakning
DTL-direktør Erik Østergaard var også medlem af infrastrukturkommissionen for et par år siden.
- Dengang resulterede vores rapport i, der politisk blev afsat 94 millioner kroner til nye projekter. Alle partier - minus Enhedslisten - stod bag.
Derfor tror jeg også meget på, at vores arbejde i Trængselskommissionen kommer til at betyde meget.
Læse hele karaloget
Idékataloget kan hentes her.
http://www.trm.dk/~/media/Files/Nyheder/...