Ekstra mange nødstedte biler
Med temperaturer ned omkring minus 15 grader i de kommende nætter venter Falck ekstra mange opkald fra bilister, der ikke kan starte bilen. Hurtigt vintertjek hjælper mod kuldeproblemer, forklarer Applus Bilsyn.
Batterier mister 50 procent
- I de kommende dage venter vi rigtig mange opkald fra kunder, som ikke kan få bilen til at starte, fortæller Heino Svenningsen, redningschef hos Falck.
- Det er især biler med tre-fem år gamle batterier. De får startproblemer i streng frost. Ved minus 16-17 grader anslår vi, at et bilbatteri i gennemsnit mister 50 procent af strømmen.
- De klassiske eksempler er, at bilen ikke vil starte, hvis den har stået stille i en uge, eller hvis den kun kører korte ture. Så lades den ikke optimalt op og bliver tappet for strøm, når temperaturerne dykker.
- Samtidig med at kulden aflader batterierne, så bruger bilerne også mere strøm om vinteren. F.eks. på varme i sædet, el-bagrude, varmeblæser, aircondition osv. Det giver problemer, især hvis batteriet er af ældre dato, siger han.
Glem ikke resten af bilen
Men det er også muligt at reducere risikoen for startbesvær på grund af lave vintertemperaturer. Det gør rigtig mange bilister lige nu ved at bestille en VinterAttest, forklarer Applus Bilsyn, der henover vinteren syner ca. 100.000 biler.
- Hård frost påvirker afgjort biler; men man skal selvfølgelig også se på de andre ting, der kan give problemer i løbet af vinterensiger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.
- Det kontrollerer vi med VinterAttesten. Her gennemgår vi blandt andet kølervæske, motorolie, lygteindstillingen, naturligvis batteriet samt dæk. Ca. hver femte bil kører uden vinterdæk, selvom vejene er glatte. Det kan betyde, at bilen skrider ud,"