23948sdkhjf

Sådan spares 10 pct. brændstof

Ny drivline og ny teknologi vil kunne spare masser af brændstof. I-See og I-Torque er nye begreber, som Volvo-vognmænd og -chauffører skal vænne sig til.
Brændstoføkonomi har været topprioritet under udviklingen af den nye Volvo FH. Der er dels udviklet ny teknologi, der gør kørslen mere økonomisk, dels et program, der giver chauffør og vognmand mere og bedre viden om brændstoføkonomi.

På det teknologiske område har Volvo udviklet to nye funktioner: I-See og I-Torque.

Ÿ I-See er en softwarepakke til I-Shift gearkassen. Den gemmer oplysninger om bakkerne, mens lastvognen kører. Næste gang lastvognen kører samme rute, styrer I-See gaspedalen, gearene og bremsen for at sikre, at kørslen bliver så økonomisk som mulig.

Takket være I-See kan transportvirksomhederne sænke brændstofforbruget med op til 5 procent pr. lastvogn

Ÿ I-Torque er Volvos nye drivline, der bliver lanceret sammen med Euro 6-motoren til efteråret 2013.

Ÿ Endelig har Volvo udviklet en såkaldt brændstofpakke, der kan give yderligere brændstofbesparelse ved at ændre chaufførens kørestil og viden om effektiv kørsel. Denne pakke indeholder:

Ÿ Undervisning af chauffører.

Ÿ Månedlig assistance og brændstofrådgivning.

I-Torque

Den nye Volvo I-Torque-drivline, som bliver lanceret i Europa i efteråret 2013, opfylder Euro 6-kravene og giver en betydelig reduktion i brændstofforbruget.

Som navnet antyder, ligger I-Torques egenskaber i et højt moment sammen med en ny automatisk gearkasse. I-Torque leverer 2800 Nm moment og fungerer ved lave omdrejninger, hvilket giver en støjsvag drift.

Lavere omdrejninger betyder færre brændstofindsprøjtninger og mindre forbrænding – og dermed mindre friktion. I-Torque fungerer i omdrejningsintervallet, hvor denne D13-motor er mest effektiv, mellem 900 og 1200 omdrejninger i minuttet.

En anden vigtig komponent til den høje effekt er en ny version af I-Shift-automatgearkassen med dobbelte koblinger, I-Shift 2. Med denne enhed er Volvo Trucks den første producent, der installerer en dobbeltkoblings automatgearkasse i en tung lastvogn.

Med dobbeltkoblingssystemet er der ingen momentafbrydelse under gearskiftet. Det næste geartrin er forberedt og venter på at blive effektueret. Det giver en hurtigere acceleration og bedre køreegenskaber. Derudover falder både støjniveauet og brændstofforbruget.

I-Torque reducerer brændstofforbruget med op til 4 procent.

Sammen med I-See kan Volvo Trucks’ teknologi til optimering af kørslen reducere brændstofforbruget med op til 10 procent. Det er der nok mange vognmænd, som gerne vil have efterprøvet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062