Lastsikring - det står sløjt til
Det halter for myndigheder og vognmænd at efterleve reglerne om lastsikring.
I alt 40 deltagere fra udlandet og Danmark var forbi konferencen, som havde Jørn-Henrik Carstens som en af hovedtalerne.
- Branchen har vedtaget nye ensartede standarder på området, men det halter med at få myndigheder og vognmænd til at efterleve dem, sagde han.
- Formålet med de nye regler er at sikre, at alle lande efterlever de samme standarder for antallet af kæder, surringer, lastens underlag, skillevægge, ladbjælker og meget mere. I dag to år efter er det langt fra alle hverken vognmænd eller myndigheder, der kan navigere i de komplicerede standarder.
Uenighed i Tyskland
- I Tyskland er myndighederne for eksempel ikke enige om, hvordan politiet skal agerer i forhold til lastsikring, fortsatte Jørn-Henrik Carstens.
- Det betyder, at nogle betjente er fuldstændigt inde i reglerne, mens andre dømmer ud fra en vurdering, der ikke er baseret på regulativerne. Det giver chaufførerne og vognmænd store udfordringer, slutter han.