Vejtransportrådet vurderer varebiler
Transportminister Henrik Dam Kristensen vil bede Vejtransportrådet om at vurdere fordele og ulemper ved en tilladelsesordning for varebiler. Det fremgår af et brev, som DTL netop har modtaget af ministeren.
DTL og fagforbundet 3F havde reageret på et notat udarbejdet af Trafikstyrelsen i slutningen af februar i år, som primært koncentrerer sig om omkostningerne i forbindelse med etableringen af tilladelseskrav for varebiler under 3.500 kg.
Notatet afviser et forslag om en sådan tilladelsesordning med henvisning til de administrative byrder og omkostninger. Trafikstyrelsen tager ikke stilling til et politisk ønske om at få ensartede konkurrencevilkår.
Under 5.000 virksomheder
- Som reaktion på Trafikstyrelsens notat, sendte vi i juni et brev til ministeren, hvori vi nøje analyserer omkostningerne, fortæller erhvervspolitisk chef for DTL, Ove Holm.
- Af vores beregninger fremgår det, at antallet af virksomheder, der kører gods med varebil for fremmed regning, vurderes til 4.000. Det er en fjerdedel af det, som Trafikstyrelsen var kommet frem til. Flere er der ikke tale om, som skal underlægges krav om vejtransporttilladelse.
Han peger samtidig på, at en hel del store" vognmandsvirksomheder i øvrigt også har varebiler, så det bidrager til at mindske de administrationsomkostninger, der måtte være for Trafikstyrelsen.
En fjerdedel i omkostninger
DTL har beregnet, at ved det maksimale antal virksomheder på godt 4.000, som vil skulle have tilladelse, vil de årlige administrationsomkostninger udgøre omkring 17 millioner kroner - og det er også en fjerdedel af de omkostninger, som Trafikstyrelsen er nået frem til i sit notat.
- Vi har også gjort ministeren opmærksom på, at der i Sverige til sammenligning kun er 6.900 varebiler indregistreret til godstransport. Derfor er det ikke sandsynligt, at Danmark skulle have markant flere varebiler, som skal have tilladelse.
Vejtransportrådets holder møde den 4. september 2012.