23948sdkhjf

Vognmand betaler dyrt for chaufførers forglemmelser

Byretten lod tre chauffører gå fri. Chaufførerne havde glemt at slå kontrolapparatet for køre/hviletid til. Vognmanden fik bøde på 18.000 kr. for chaufførernes forglemmelser.
Chaufførerne slap med advarsler, fordi deres overtrædelser ikke blev anset for at være store nok til at blive straffet.

Brancheforeningen ITD betegner dommen som grotesk.

- Den sætter endnu engang en tyk streg under de danske domstoles problemer med at håndtere bestemmelserne om objektivt ansvar for vognmænd i forbindelse med køre/hviletid, udtaler ITD's chefkonsulent Lars Nielsen

- I EU's køre/hviletidsforordning hedder det, at det objektive ansvar "kan" tages i anvendelse af domstolene.

- De danske domstole negligerer konsekvent, at reglerne. De opererer konsekvent med et "skal" i forhold til det objektive ansvar. Det giver ind imellem helt groteske udslag som i den aktuelle dom fra Østre Landsret.

Otte bøder i 2008

Sagen begyndte hos en dansk vognmand, hvor otte chauffører i 2011 fik bøder for fejlbetjening af køre/hviletidsapparatet. Der var tale om simple forglemmelser, hvor chaufførerne glemte at anvende funktionstasten.

- Det kan let ske, når chauffører kører i forskellige lastbiler med forskelligt udformede kontrolapparater, siger Lars Nielsen.

- Tre af de otte chauffører ville ikke finde sig i bøden og gik i byretten. Her lod dommeren dem slippe for bøden og gav i stedet en advarsel. Alligevel skal vognmanden betale en bøde på 18.000 kroner for de tre chaufførers forseelser.

Mystisk afgørelse

- At chaufførerne fik advarsler af byretten i stedet for bøder viser, at retten reelt mener, at over-trædelserne ikke var strafværdige. Hvordan overtrædelserne alligevel kan ende med at være strafværdige for vognmanden, forekommer mildt sagt mystisk, lyder det fra Lars Nielsen.

Vognmand forsøgte at forebygge

retten argumenterede vognmanden for, at han har gennemført mange tiltag for at forebygge overtrædelser af reglerne. Blandt andet printer han hver måned en kopi ud af køre/hviletidsrapporterne og gennemgår dem med chaufførerne. Vognmanden har ikke haft køre/hviletidssager siden 2009.

Landsretten gav ikke nogen udførlig begrundelse for dommen, men erklærede, at retten blot fulgte reglerne.

ITD har kørt principielle sager

ITD har gennem flere år ført en række principielle sager på området for køre/hviletid og håber, at det bliver muligt at finde nogle mere fornuftige og fleksible måder at administrere reglerne på.

- Retssystemet bør se forskelligt på bevidst snyd og så menneskelige fejl. Det er ude af proportion, når vognmanden skal betale en stor bøde for en menneskelig fejl, hvor chaufføren tilmed ikke bliver straffet. Det objektive ansvar er som udgangspunkt fornuftigt, men det skal naturligvis håndteres med sund fornuft i hver enkelt sag, siger Lars Nielsen.

FAKTA

EU's køre-hvile-tids-forordning definerer, at det objektive ansvar for chaufførernes overtrædelser af reglerne "kan" tages i anvendelse af domstolene.

I praksis betyder det objektive ansvar, at vognmanden automatisk idømmes en bøde dobbelt så stor som chaufførens, når overtrædelser finder sted.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063