Færdselssikkerhed spares væk
Det kan koste menneskeliv, at Vejdirektoratet nedlægger de lokale færdselssikkerhedsudvalg, mener vognmandsforening.
- Indsatsen i det lokale trafiksikkerhedsarbejde har efter min opfattelse klart medvirket til den positive udvikling i statistikken for dræbte og tilskadekomne i trafikken. Vi er nede på et historisk lavt antal dræbte. En tredjedel af de tilsvarende tal 1985. Det vil være ærgerligt at ødelægge den gode statistik og det mangfoldige kampagnearbejde med kynisk besparelse, siger han.
Vil ikke se til
Niels Erik Nielsen vil ikke passivt se på, at det vigtige regionale og lokale samarbejde om trafiksikkerheden i Danmark fjernes med et pennestrøg.
Derfor vil han arbejde for et alternativ til Vejdirektoratet, som hidtil har varetaget formandskab og sekretariatsbetjening af færdselssikkerhedsudvalgene i Aalborg, Herning, Skanderborg, Middelfart, Næstved og Fløng.
Organisationerne må på banen
- Jeg kan kun appellere til alle transportens organisationer om at komme på banen og medvirke til at finde en fornuftig løsning. Mange af dem har i forvejen gode erfaringer med det vigtige arbejde med trafiksikkerhed.
- Det gælder blandt andet DTL, som har en hovedrolle i Danmarks største trafiksikkerhedskampagne "Trafiksikkerhed i Øjenhøjde".
- Trafiksikkerhed kommer ikke af sig selv. Den skal skabes inde i hovedet på den enkelte. Den skal tænkes ind dér, hvor det er mest relevant i børnehaver, i skoler og i ungdomsinstitutioner og blandt ældre.
- Forudsætningen for at nå dét mål er rådighed over det nødvendige antal engagerede lokale ildsjæle. Det gælder både for de lokale færdselssikkerhedsudvalg og for de engagerede organisationer. Meget vigtigt trafiksikkerhedsarbejde vil forsvinde, hvis deres indsats skæres væk.
Vognmændene må bakke op
For Niels Erik Nielsen er det vigtigt, at aftrykkene på det vigtige forebyggelsesarbejde i højere grad bliver sat af dem, som til dagligt er aktive i trafikken. Altså af interesseorganisationerne og ikke af nok så velmenende embedsmænd eller ambitiøse lokalpolitikere.
- Der skal handles hurtigt, hvis de lokale færdselssikkerhedsudvalg skal fortsætte i en eller anden udgave efter 1. februar. En mulig løsning kan være, at de interesserede organisationer opretter et fællessekretariat med et kontor i Vestdanmark og et i Østdanmark til at betjene og koordinere indsatsen i de seks lokale udvalg, slutter Niels Erik Nielsen.