23948sdkhjf

Stor cabotage-debat i Folketinget

Seks partier lægger op til mere kontrol på vejene med udenlandske lastbiler og chauffører.Venstre har endnu íkke fundet sin holdning.
Det er konklusionen efter en lang og mærkværdig folketingsdebat, hvor De Konservative og Dansk Folkeparti gik sammen om et dagsordensforslag uden Venstre.

Forslaget blev dog overtrumfet af regeringsblokken, som har aftalt en indsats mod social dumping i finanslovaftalen.

Debatten viste, at K og DF har mere til fælles med regeringsblokken end med Venstre og Liberal Alliance, når det gælder formulering af en politik mod social dumping i transportbranchen.

Det endte dog med, at de fire borgerlige partier stod sammen om at stemme blankt til flertallets vedtagelse, og så kom K/DF-forslaget ikke til afstemning. Venstre og Liberal Alliance ville heller ikke have stemt for dette.

Ingen trafikordfører

Venstre sendte i øvrigt børne- og undervisningsordfører Peter Juel Jensen (V), som hverken er medlem af trafik- eller retsudvalget, op på talerstolen og forsvarede, at importører og eksportører vælger den billigste transport uanset nationalitet, når lønnen stort set er den eneste konkurrenceparameter i EU.

Af en eller anden grund var det ikke venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen, der skulle varetage den opgave.

- Vi er et meget EU-venligt parti, argumenterede Peter Juel Jensen.

- Når man bor i et land med en lille, åben økonomi i en globaliseret verden, kan vi ikke hegne os ind på den måde, som Dansk Folkeparti og De Konservative lægger op til, erklærede han.

- Jeg er enig i en øget kontrolindsats, men det er meget svært at gennemføre, fortsatte Peter Juel Jensen.

Han begrundede sit blanke votum med, at der er uafklarede spørgsmål i transportminister Henrik Dam Kristensens (S) lovforslag om skærpelser i gods- og buskørselslovene.

K/DF: Mere kontrol

Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) havde rejst debatten om de massive problemer i transportbranchen. Hans og Tom Behnkes (K) forslag til vedtagelse handlede om en forstærket indsats over for social dumping inden for transportbranchen ud over det, regeringen allerede har igangsat.

- Social dumping undergraver de danske regler og truer med at gøre det umuligt for danske chauffører at leve af at udføre deres erhverv på en rimelig måde. Det udgør også en trussel imod trafiksikkerheden. Der er brug for skærpet kontrol med udenlandske chauffører, hvis den danske transportbranche skal have en fremtid, hed det i de to partiers forslag.

S, R, SF og Enhedslistens afværgedagsorden indeholdt en direkte reference til overholdelse af "danske overenskomster", mens DF og K nøjedes med at tale om "danske regler".

SRFØ: Arbejdsvilkår

Spørgsmålet om registrering af udenlandske chauffører og cabotagekørsel overlader regeringsblokken til et udvalg, som skal vurdere mulighederne for nye initiativer.

De fire partier fastslår i vedtagelsen, at der er behov for en forstærket indsats over for social dumping inden for transportbranchen, hvilket undergraver de danske overenskomster, virker konkurrenceforvridende og udgør en trussel imod trafiksikkerheden.

S, R, SF og EL henviser til deres finanslovaftale om mere kontrol, flere politiressourcer og lovforslaget om skærpet bødestraf for ulovlig cabotagekørsel. De lægger op til "yderligere beføjelser i politiets arbejde".

Trafikordfører Anne Baastrup (SF) luftede mulighed for at indføre en hjemmel til at tilbageholde vogntog ved ulovlig cabotage, indtil bøden er betalt. Dette ønske fra vognmandsorganisationen DTL vil indgå i dumpingudvalgets arbejde.

LA: Se på afgifter

Udenlandske chaufførers fortrængning af danske chauffører er uomgængelig. Derfor er vi nødt til at diskutere skatte- og afgiftspolitik frem for kontrol og bøder, fremhævede trafikordfører Leif Mikkelsen (LA) i sin begrundelse for at undlade at stemme til begge vedtagelsesforslag.

- Kontrol er den eneste måde at komme det til livs, fastholdt Kim G. Christiansen.

- Det skal være lettere for politiet at kontrollere lastbiltransporterne ved at kræve kørselsdokumenter med i førerhuset. Vi ønsker også en skanning af nummerplader ved grænsen.

EU-kommissionen gør inden udgangen af 2013 status over markedet for godskørsel, hvor der skal ses nærmere på kontrollens effektivitet, erhvervets beskæftigelsesforhold og eventuel yderligere liberalisering af cabotagekørsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078