Flådestyring til renovationsbiler
Ingeniørfirmaet Grontmij kaster sig over et nyt område - flådestyring til renovationsbiler.
- Vi tilbyder i forvejen RenoWeb, der er et affaldshåndteringssystem til kommunerne og forsyningsselskaberne, som bl.a. sikrer en automatiseret håndtering af henvendelser fra borgerne og renovatørerne. Yderligere varetager systemet afregning af renovationsydelser, forklarer afdelingschef Mette Båstrup-Larsen fra Grontmij.
- Den første løsning kører hos Odense Renovation. RenoTrack er et distribueret IT-system, som forenkler indsamling af affald for renovatøren. På en iPad kan chaufføren se samtlige affaldsbeholdere i et givent distrikt. I takt med at chaufføren kører sin rute, vil systemet automatisk markere de passerede affaldsbeholdere som tømte, med mindre chaufføren manuelt angiver en årsag til, at tømningen ikke kunne gennemføres.
- Disse informationer overføres i realtid til et kontrolcenter, hvor driftslederen kan se, hvilke affaldsbeholdere på ruten der er tømt, og en afvigelsesforklaring vedrørende de beholdere der ikke kunne tømmes.
- Hvis der er borgere, som ringer og for eksempel klager over manglende tømning, kan kontorpersonalet formidle årsagen med det samme. Et opslag i systemet viser, om bilen har været på adressen, samt chaufførens eventuelle kommentarer. Samtidigt får chaufføren underretning om henvendelsen, og kontorpersonalet kan følge historikken for samtlige forhold, der vedrører afhentning af renovation på en given adresse.
Smart løsning
- Vi synes, at det er en smart løsning. Den er økonomisk attraktiv, fordi der benyttes iPads i renovationsbilerne. Yderligere har iPads vist sig at være en robust platform, også når det gælder det barske miljø i førerhuset på en renovationsbil, siger Mette Båstrup-Larsen.
- Desuden er RenoTrack integreret med vores andet IT-system, RenoWeb, som er installeret hos 37 kommuner landet over. RenoWeb indeholder væsentlig information om adresser, typen af affaldsbeholder og tømningsdage, som er nødvendige for at kunne automatisere indsamlingen af affald.
- RenoTrack og RenoWeb håndterer hele renovationsprocessen - fra tømning af skraldespandene - eventuelle klager fra borgerne - og slutteligt fakturering. Vi kommer hele vejen rundt: På kontoret i kommunen, hos renovationsfirmaet og ude i bilerne - systemet sørger for dokumentation af alle processerne.
- Vi har desuden udviklet en "App" til chaufføren, så han kan tage billeder fra distrikterne. Hvis for eksempel en skraldespand er overfyldt, kan han tage et billede og sende det ind. Billedet bliver registreret sammen med kommentaren fra chaufføren, og sikre en fuldstændig dokumentation for det opståede problem.
Ingen sensorer
Der sidder ingen sensorer eller følere på containerne. Systemet ved, hvor containerne står. Når skraldebilen stopper, viser systemet automatisk de nærmeste containerne. Når bilen kører, markeres containerne som tømte, med mindre chaufføren melder om problemer.
- Det er en online løsning, hvor kontoret kan sende beskeder til distriktet og få beskeder tilbage i real tid, siger Mette Båstrup-Larsen. Hun har store forventninger til systemet og glæder sig til at komme i gang med andre kunder.
- Projektet blev egentlig startet i foråret 2011 af Odense Renovation og et IT-firma fra Odense. Vi var interesseret i at udbyde RenoTrack og har taget det med i vores sortiment, fordi det passer godt til vores forretning, og vi havde et godt kendskab til flådestyring i forvejen.
- Vi gik ind i projektet i september. Nu er det stort set i drift. Det er gået stærkt, og jeg kan fornemme en stor interesse for systemet.
Odense Renovation har ansvaret for affaldsindsamling i Odense Kommune. Selskabet, der er kommunalt ejet, råder over 35 renovationsbiler.