23948sdkhjf

Mange spørgsmål om bøder

Ligestilling mellem danske og udenlandske chauffører og vognmænd granskes i Folketingets behandling af ændringer i godskørselsloven.
Karsten Nonbo (V) er den store Spørge Jørgen i trafikudvalgets behandling af lovforslaget, der indfører arbejdstidsregler for selvkørende vognmænd og forhøjer bøderne for overtrædelser af godskørselsloven.

Han afleverede 20 spørgsmål straks efter første behandlingen i december, og svarene haster. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ønsker nemlig, at loven træder i kraft 1. marts.

Lovforslaget er sikret flertal. Det er aftalt med Enhedslisten, og Det konservative Folkeparti føler sig forpligtet til at stemme ja til regler som EU-landene har vedtaget.

Dansk Folkeparti ønsker lovforslaget delt i to, så partiet kan stemme nej til arbejdstidsregler for selvstændige chauffører. Ellers bliver det et nej til hele forslaget.

Udpluk af spørgsmål

- Man går 25.000 kroner i bøde, hvis man har begået overtrædelsen i en længere periode, og man får 10.000 kroner ved en engangsovertrædelse. Der skal vi passe på, at førere af udenlandske lastvogne får 10.000 kr. i bøde, mens man kulegraver et dansk firma og de får 25.000 kr. i bøde for en overtrædelse, siger Karsten Nonbo.

Han lader stå åbent, om Venstre stemmer ja eller nej. Han afventer svar på sine spørgsmål om den praktiske håndhævelse og kontrol. Blandt hans spørgsmål er:

1) Vil udenlandske vognmænd, som foretager ulovlig cabotagekørsel i Danmark, få tilbageholdt deres køretøj, indtil bøden for ulovligheden i Danmark er blevet betalt?

2) Hvordan kontrolleres det konkret, om der fortsat er gyldige tilladelsespapirer til et udenlandsk vogntog, som antræffes i Danmark, eller om disse papirer måske ikke er afleveret i forbindelse med en frakendelse, et udløb eller tilbagekaldt – og foretages en sådan kontrol, inden køretøjet får lov at køre videre, såfremt der er mistanke om, at tilladelsen ikke findes mere?

3) Vil ministeren ændre praksis, således at udenlandske vognmænd og chauffører får samme bødesum som danske overtrædere, og ikke som i dag hvor udenlandske får en bøde svarende til vognmandens bøde – uden chaufførens del?

4) Lægges der i dette lovforslag op til, at fartskriveroplysninger skal benyttes til kontrol af arbejdstidsdirektivet?
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109