23948sdkhjf

GLS har fart på

Den danske afdeling af den internationale pakkekoncern GLS har haft et forrygende år. Overskuddet er vokset 30 procent, pakkevolumenerne 19 procent.
Hos GLS går udviklingen med ekspres-fart på. Sidste år blev et rigtig godt år for GLS Denmark, og adm. direktør Karsten Klitmøller er en populær mand i direktionsgangene hos moderselskabet GLS International i Hamborg.

GLS er nr. 2 på markedet i Danmark med en markedsandel på 27-28 procent. PostDanmark er klar nummer 1 med en markedsandel på 50 procent.

Pakkemængderne voksede 19 procent. På eksportsiden voksede mængderne med 25 procent.

GLS Danmarks EBIT-overskud steg med 30 procent. Firmaet vil ikke frivilligt oplyse tal for omsætning, overskud eller mængder - kun procenter.

- Det er firmapolitik, forklarer Karsten Klitmøller.

Det med at vokse i ekspresfart er ellers ikke noget, som Karsten Klitmøller bevidst går efter. Tværtimod er han tilhænger af en mere afdæmpet, men solid vækst.

Når firmaet alligevel fik så forrygende resultater sidste regnskabsår, hænger det sammen med, at GLS har gennemført en kraftig effektiviseringsproces.

- Det er frugterne af den, vi høster nu, siger Karsten Klitmøller, som kom til GLS fra konkurrenten DPD for tre år siden.

Hans opgave var at effektivisere driften og netværket. Det er lykkedes. Der er intet tilbage af det gamle vognmandsejede Pakke-Trans.

- Den sidste kænguru er fjernet, som han selv udtrykker det.

Standardisering

Effektiviseringen er først og fremmest sket på depoterne, hvor man har forenklet håndteringen og sorteringen af pakkerne. Arbejdsrutinerne er blevet standardiserede, og der er indført et nyt IT-system, som sikrer ensartet dataindsamling i hele netværket.

I dag foretager kunderne bookingerne ved at taster data’ene direkte ind i systemet og printe labels ud med den nye to-dimensionelle barcode, D2. Den kan indeholde langt flere informationer end den gamle stregkode.

Der er tre produkttyper:

* Business-to-business (B2B) - erhvervspakker.

* Ekspres/kurér - når det skal gå hurtigt.

* Business to consumer (B2C) - typisk internet-handel.

Hertil kommer en lang række ekstra services, som kunderne kan tilkøbe efter ønske.

Pakke Shoppen

De senere år har GLS fået et gennembrud over for privatkunderne med Pakke Shop-konceptet. Der er oprettet Pakke Shops i videokæder og supermarkeder med lang åbningstid. Her kan forbrugerne hente deres pakker på en nem måde og på et tidspunkt, der passer dem.

- Der er typisk tale om forbrugsvarer købt over Internettet. Det er den største del af B2C-forretningsområdet, fortæller Karsten Klitmøller.

- B2C er vokset voldsomt de senere år. Folk handlere mere og mere på Internettet, og den tendens fortsætter de kommende år. Forbrugerne vil have deres varer hurtigt og smertefrit. Det kan vi opfylde med vores pakkeshops.

For tiden har GLS 575 pakkeshops rundt omkring i landet. Senest har man åbnet pakkeshops i Bilkas 16 varehuse.

Konkurrencen bliver hård

Med det nuværende set-up har GLS gjort sig klar til de kommende års kamp på markedet for pakker. Kampen bliver kæmpet mellem de store, nationale postkoncerner. Postdanmark er gået sammen med det svenske postvæsen. Det norske postvæsen har overtaget PNL og Box. De har samlet sig under navnet Bring. I den sammenhæng er GLS i sidste ende er ejet af det britiske postvæsen.

- Vi vil forsvare vores markedsandel med næb og klør, lover Karsten Klitmøller.

- Vi vil ikke give os en tomme. Tværtimod er vi klar til at tage en større bid af markedet.

På det internationale marked er der væsentligt flere spillere med de store, internationale kurer-selskaber som DHL og UPS.

- Disse virksomheder interesserer sig kun for de internationale pakker. De har ingen intentioner om at blive en dansk pakkedistributør, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094