Sønderjysk togspor slagtes
Togtrafikken ned gennem Sønderjylland er på vej til at blive ofret til fordel for en elektrificering af jernbanen til Esbjerg.
Begrundelsen er, at de risikerer at blive udsat for forsinkelser og uregelmæssig drift, når Banedanmarks plan for anlæggelsen af dobbeltsporet skal føres ud i livet fra foråret 2013, når arbejdet med dobbelsporet startes. Hvis anlægsplanen gennemføres som planlagt, vil det bogstaveligt talt blive "nat" med godstog i Danmark. De får ikke lov til at køre i dagtimerne (kl. 09.00-18.00).
- Det vil simpelt hen smadre Danmark som transitland, advarer adm. dir. Stig Kyster-Hansen, fra DB Schenker Rail Scandinavia, som opererer tog fra Sverige til Tyskland ned gennem Sønderjylland. Strækningen i Sønderjylland er en flaskehals for alle tog ud af Danmark, indtil der kommer et dobbeltspor i 2015.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er parat til at ofre dobbeltsporet, men de borgerlige partier står fast på, at den sønderjyske flaskehals skal udbedres af hensyn til togtrafikken til Sønderborg (se Transportmagasinet nr. 16).
Trafikudvalgets formand Benny Engelbrecht (S) skyder på tidligere transportminister, Hans Chr. Schmidt (V), som netop kommer fra Vojens.
- Han har ikke fortalt os om Banedanmarks anlægsplan for dobbeltsporet, som tilsyneladende giver DSB og DB Schenker store problemer.
Alle ønsker el
Regeringen og oppositionen forsøger stadig at finde hinanden. Alle partier er nemlig interesseret i el-projektet.
For det første vil det kunne forbedre DSBs økonomi. Statsbanerne vil hurtigere kunne afvikle de skandaleramte IC4-dieseltog.
Desuden vil man kunne optimere anvendelsen af togmateriel. Det skyldes, at man ved en elektrificering af Esbjerg-strækningen vil kunne bruge de afviklede IC4-tog på andre strækninger i Danmark.
Banedanmark afleverede i sidste måned en strategisk analyse, som stærkt anbefaler elektrificeringen til Esbjerg. Den har en rentabilitet på 8,9 procent om året, som det hedder i rapporten. Det overgås såmænd af Fredericia-Århus, som ville have en rentabilitet på 10,3 procent, hvis den strækning bliver elektrificeret - men det er allerede besluttet, at denne strækning er udset til at køre med IC4-togene.
merne være løst. Det kunne de, da der blev anlagt dobbeltspor på strækningen Vojens-Tinglev.
- Selvfølgelig kan det lade sig gøre, konkluderer han.