Lovarbejde om arbejdstid
EU-regler for selvstændige vognmænd bliver en kontrolbyrde, indrømmer transportministeren.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil ikke fortælle, hvordan han forestiller sig, at kontrollen skal foregå. Han nøjes med at foreslå, at trafikministeren får hjemmel til at fastsætte reglerne, der omsætter det omstridte arbejdsdirektiv fra EU i dansk lovgivning.
Han er på det rene med, at opgaven vil medføre en administrativ byrde for ministeriet.
Både tilhængere og modstandere kan bruge udvalgsbehandlingen til at bore i, hvordan regeringen påtænker at udforme kontrollen med selvstændiges arbejdstid, og om kontrollen holdes på et minimum eller bliver omfattende.
Folketinget førstebehandler lovforslaget tirsdag den 13. december. Derefter går udvalgsbehandlingen i gang.
Henrik Dam Kristensen sigter på en vedtagelse i februar. Han foreslår, at loven træder i kraft den 1. marts.
EU-advarsel
EU-kommissionen sendte den 28. oktober den danske regering en advarsel om, at en stævning var på vej på grund af den manglende gennemførelse af arbejdstidsdirektivets regler for selvstændige chauffører fra dansk side.
EU-parlamentet vedtog i september med stemmerne 368 mod 301 en advarsel til Danmark og 12 andre lande om at gennemføre arbejdstidsreglerne for selvstændige chauffører.
Det politiske slagsmål om arbejdstidsreglerne splittede EU-partierne. VK-regeringen og Dansk Folkeparti var imod, mens den nuværende regeringsblok var for.