Giganter klar til budkrig om SAS
Lufthansa. Air France-KLM. British Airways. Europas tre største luftfartsselskaber står klar til en indædt krig, når SAS sættes til salg. Det oplyser dagbladet Børsens kilder i de store selskaber samt kilder tæt på den proces, der kommer til at løbe.
- Jeg tror, at alle de store luftfartsspillere vil være interesserede, når processen starter, siger en af Børsens centralt placerede kilder med tæt kendskab til processen.
Privatiseringen af Austrian Airlines udpeges som et godt eksempel på, hvordan budprocessen på SAS ventes at forløbe. Her var Lufthansa, Air France-KLM og russiske S7 med i finalen med Lufthansa som vinder.
Lufthansa har allerede et joint venture med SAS til en årlig værdi på 2-3 milliarder kroner, mens både Air France-KLM og British Airways de seneste år har øget tilstedeværelsen betragteligt i Skandinavien.
Alle vurderer, at Lufthansa som minimum vil starte processen et godt stykke foran rivalerne.
British Airways interesseret
Hos British Airways bekræftes udsigten til budkrig om SAS.
- Det er fuldstændig rigtigt set, og vi er i gang med konsolideringen. Willie Walsh (chef for fusionen mellem British Airways og Iberia, red.) har sagt, at han ser en række selskaber, som han synes kunne være interessante at få ind på lige fod med British Airways og Iberia, siger Peter Rasmussen, der er British Airways kommercielle direktør for Skandinavien og Island.
Hos SAS bekræfter fungerende koncernchef John Dueholm, at kampen skal stå mellem Europas tre store luftfartsselskaber.
- Det bliver Lufthansa, Air France-KLM og British Airways og ingen andre, der kommer til at drive konsolideringen i Europa. Hvis SAS kommer i spil, er der i udgangssituationen al grund til at tro, at alle tre spillere skulle være interesserede, siger John Dueholm.