Havnetunnel besluttes i 2013
Linieføringen for en tunnel under Københavns Havn vil blive fastlagt efter nytår, men beslutningen om endelig at gå i gang tager næsten to år.
Linieføringen bliver dog besluttet kort efter årsskiftet. Det bekræftede transportminister Henrik Dam Kristensen (K) på et offentligt møde i trafikudvalget forleden.
- Der er debatteret flere linieføringer til flere forskellige priser. Vi bliver nødt til at snævre det ind. Vi kan ikke blive ved med at fægte hele vejen rundt, sagde Henrik Dam Kristensen.
Henning Hyllested (EL), som er eneste trafikordfører uden for trafikforliget, betragter projektet som en fare, fordi tunnelen vil skabe bedre fremkommelighed, og det vil i sidste ende øge biltrafikken i København.
- Havnetunnelen er en fornuftig løsning, også hvis vi skal forbedre den kollektive trafiksituation, replicerede Henrik Dam Kristensen.
- Der skal biler og fragt ind i København. Målet er at gøre det på den mest hensigtsmæssige måde.
Martin Geertsen (V) opfordrede ministeren til at få skabt klarhed om alternative finansieringsmuligheder. Vil ministeriet gå i dialog med pensionskasserne parallelt med den strategiske analyse? spurgte han.
- Der er ikke grund til at vente, svarede Henrik Dam Kristensen.
- Processen er allerede i gang. Mange har budt sig selv op som dansepartnere. Det står også i regeringsgrundlaget, at pensionsselskaberne gerne må bidrage med kapital. Vi vil bare ikke betale "overhead" for nogle penge, man kan låne billigere andetsteds, sagde transportministeren med underforstået henvisning til, at staten kan låne til en lavere rente.
Ministeren er også tilhænger af at etablere offentlige private partnerskaber (OPP).
- Min dør er åben. Jeg har kun én indgangsvinkel: Det skal være samfundsmæssigt fornuftigt, sagde ministeren.
De borgerlige oppositionspartier mener, at en havnetunnel bør være et alternativ til betalingsringen. I hvert fald burde de to projekter vurderes under ét.
- Det kunne være interessant at se en samlet analyse af de instrumenter, man vil anvende at forbedre trafiksituationen i København. Hvorfor kan man ikke se en betalingsring i kombination med en havnetunnel, spurgte Martin Geertsen.
- Selv i det mest optimistiske lys kan man ikke træffe beslutning om en havnetunnel før sommerferien, svarede Henrik Dam Kristensen.
- Men det kan vi om trængselsafgiften.