23948sdkhjf

Henry Dyrlund giver slip på sit livsværk

Portræt af Henry Dyrlund i Transportmagasinet den 5. september 2011.
Danmarks Transport Center er blevet en inspiration for transportbranchen og en personlig triumf for Henry Dyrlund. Nu har han givet plads til en ny ledelse, der skal udvikle det nye Exxit 59-koncept.

20 år og otte måneder blev det for Henry Dyrlund på Danmarks Transport Center. Han startede den 1. januar 1991 og stoppede den 18. august 2011.

- "Mission accomplished", er hans egen slutkommentar.

- Målet dengang var at skulle bebygge 70.000 kvadratmeter på 20 år. De 20 år er gået, og der er i dag bebygget 71.000 kvadratmeter. Den oprindelige plan er gjort færdig.

Nu træder Danmarks Transport Center ind i en ny æra som en del af Exxit 59 med nye vækstplaner. Dem kunne Henry Dyrlund måske godt have været en del.

- På den anden side har jeg ikke en holdbarhed på 20 år til, som han udtrykker det.

- Jeg kan godt se det fornuftige i at træde tilbage nu og lade en ny person komme til og være med fra starten.

Den nye person er endnu ikke ansat. Indtil videre overtager Helle Andersen ledelsesopgaverne i transportcentret. Hun blev ansat i januar 2011 som projektleder på Exxit 59.

Vintransporter

Selv om Henry Dyrlund har en uddannelse som civiløkonom med HD i afsætningsøkonomi, er han oprindeligt uddannet som speditør. Det blev til en årrække i firmaet SamLast i Odense, der var specialiseret med transpor4t af vin fra Sydeuropa til Danmark.

I 1982 kom Henry Dyrlund til Odense Fragtcentral, hvor han som direktør forestod udflytningen fra bymidten til et nyt terminal- og lagerhotelanlæg i det nordlige Odense. Herefter fulgte et job i den danske småkagebranche som adm. direktør for Dancookie i Odense.

Senere blev han direktør for Transportgruppen i Taulov, hvorfra han i 1990 skiftede til posten som adm. direktør for det nyetablerede Danmarks Transport Center (DTC) ved Vejle.

DTC

Danmarks Transport Center blev Henry Dyrlunds livsværk - tanken om et værdiskabende led i en transportkæde.

For Henry Dyrlund har det ikke kun handlet om at få solgt noget jord for nogle bygge- og ejendomsinvestorer. Det har snarere handlet om at få solgt ideen om, at det kan betale sig for virksomheder at klynge sig sammen - længe før begrebet klynger var opfundet.

Henry Dyrlund har været med til at skabe bevidstheden om, at en virksomhed kan spare mange penge ved at placere sig det rette sted set ud fra logistikken og demografien - og skabe vækst ved at agere sammen med sine naboer.

Skabe vækst

- At være placeret i et transportcenter er med til at skabe vækst, siger han.

- Virksomhederne kommer uundgåeligt til samarbejde og danne netværk med hinanden. Det er noget, som er opstået af sig selv, eller som er blevet til ved centerledelsens mellemkomst.

- Den form for synergi opstår, når man ligger i et transportcenter, hvor man nemt finder kolleger og ligesindede.

Lejerne har i grunden samme interesser, selv om mange af dem også er konkurrenter. Det har været Henry Dyrlunds fortjeneste at få dette miljø til at blomstre.

Det tog fem-seks år

Det har ikke været helt let at sælge ideen om transportcentrets lyksaligheder.

- De første år havde virksomhederne meget svært ved at se perspektiverne ved at flytte ud på en mark nord for Vejle, mindes Henry Dyrlund.

- Der gik fem-seks år, inden konceptet slog an.

Derefter handlede det om at finde det rette mix af lejere. Danske Fragtmænds udflytning til DTC var en krumtap i udviklingen. Det gav grundlag for et større tankanlæg, en større vaskehal og et større værkstedscenter.

Inspiration for andre

På DTC fik Henry Dyrlund skabt et miljø, hvor lejerne spillede godt sammen - og de gør det den dag i dag.

Hans ideer og tanker har været til inspiration for de mange andre centre, som er dukket op i Danmark siden. Også fra udlandet har man vist interesse for transportcentertanken og været på rundvisning i DTC.

Endelig må man ikke glemme, at Henry Dyrlund - på 20 år - har skabt en værdi på en halv milliard kroner. Så meget er DTC værd i dag. Dertil kommer de årlige overskud op gennem tiden.

Det har ikke været uvæsentligt for Henry Dyrlund at have orden i økonomien; men hans primære indsats har drejet om det værdiskabende center.

Selv om der gennem tiden har været forsøg på at ændre konceptet, er det lykkedes ham at værne om grundideerne og principperne.

Stadig i transport

Helt slippe for Henry Dyrlund gør transportbranchen ikke. Han har flere tillidshverv, som han vil blive ved med at varetage. Det gælder blandt andet formandsposten i Foreningen af Danske Transportcentre (FDT) og Syddansk Logistikforum.

Og mon ikke der kommer flere bestyrelsesposter til? Der er mange i virksomheder, som godt kunne bruge hans viden og erfaring inden for transport.

Af andre tillidshverv kan nævnes, at han er næstformand i Nordea"s Bankråd, næstformand i det Lokale Beskæftigelsesråd og medlem af DI Dansk Industri"s bestyrelse, Vejle Kommunes Udviklingsråd og Vejle Erhvervsklub.

Desuden er han medlem af Den Danske Frimurer Orden, hvor han i en årrække har været Ordførende Mester i Logen i Middelfart, og nu er embedsmand i Provinsiallogen i Odense.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063