Notespalte
Lastbilafgift skal udbydes * Styrelser enige om 54-tonnere * Skinnerabat til banegods * Gæld i vejen for TEN-T.
Skatteminister Thor Möger Pedersen skal bruge 10,7 millioner kroner til allerede afholdte udgifter i VK-regeringens tid til forberedelse af kørselsafgift for lastbiler. Opgaven blev ellers flyttet til Transportministeriet i forsommeren og derefter returneret til Skatteministeriet efter valget. Desuden ønsker skatteministeren 6,8 mio. kr. til eksterne konsulenter frem til en projektplan og et EU-udbud i foråret 2012.
Styrelser enige om 54-tonnere
Reglerne for 3-akslede sættevognstrækkere og 4-akslede trailere/sættevogne til totalvægt på 54 ton udstedes snarest, meddeler transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til Leif Mikkelsen (LA). Forsinkelsen skyldes nogle høringssvar, som affødte tekniske drøftelser mellem Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet. Trafikstyrelsen meddelte i juni, hvordan ejere skal forholde sig til kontrol af koblingsdele på køretøjer fra før 2004, der ikke er beregnet til højere totalvægt end 48 ton. Forhøjelsen til 54 ton for 7-akslede vogntog blev aftalt for et år siden af de syv partier i trafikforliget.
Skinnerabat til banegods
EU-kommissionen har efter lang betænkningstid givet grønt lys for miljørabatten til jernbanegods. Operatørerne kan atter søge om tilskud fra årsskiftet, oplyser trafikministeriet. Støtten til lavere sporafgift ophører imidlertid, når den ny kørselsafgift på lastbiler indføres om tre år. EUs regler gør, at hver transportform dels skal betale egne infrastrukturudgifter, dels at enkelte transportformer ikke må forfordeles afgiftsmæssigt.
Gæld i vejen for EUs hovednet
Mange medlemslande med stor statsgæld er imod EU-kommissionens forslag om et hovednet for infrastruktur, der skal stå færdigt i 2030 og et samlet net i 2050, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen. Landene mener, at der ikke har råd til de ambitiøse mål især vedrørende jernbaner.
Pensionskapital frister staten
"Pensionspenge er for dyre til infrastruktur," skrev Licitationen. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil dog ikke skrive under på den konklusion i et svar til Henning Hyllested (EL), fordi regeringen vil undersøge, hvornår offentlig-private partnerskaber (OPP) kan anvendes. Det er vigtigt med et nærmere kendskab til pensionskassernes afkastkrav og finansieringsmodeller, skriver trafikministeren.
Overskud er brugt til Als- projekter
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) forventer ikke flere overskydende midler fra byggeriet af Kliplev-Sønderborg motorvejen, lyder beskeden til Ellen Trane Nørby (V). Dermed er der ikke penge til at udvide omfartsvejen (Madeskovvejen, Rute 8) fra Alssundbroen til Augustenborg Landevej. Den strækning står i øvrigt langt nede på listen, for der anlægges en rundkørsel og laves forundersøgelser af andre projekter for de sparede anlægsudgifter.
Køge behøver bredere motorvej
Køge Kommune er i højeste lobbygear med besøg i trafikudvalget for at få en østvendt rampe ved afkørsel 33 i Vemmedrup, der skal aflaste Lellinge for 2500 gennemkørende biler i døgnet. På ønskesedlen står også en udvidelse af Køge Bugt motorvejen ned til sammenfletning af syd- og vestmotorvejene og helst inden åbningen af Køge Nord stationen i 2018, hvor de bare marker skal omdannes til 17.000 arbejdspladser og 3300 boliger.