Hvad vil politikerne på transportområdet?
V ALGKAMP - Transportmagasinet har spurgt otte fremtrædende trafikpolitikere om deres mening til tre specifikke sager.
1) Skal varebiler (under 3,5 ton) omfattes af godskørselsloven?
2) Skal politiet have flere midler til kontrol af transportbranchen?
3) Skal der indføres et generelt overhalingsforbud for lastbiler på motorvejene?
Venstre
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V):
1) Det har vi ikke taget stilling til i Venstre. Vi er betænkelige ved at lave særskilt dansk regulering. Vi foretrækker, at reguleringen sker i hele Europa, men vi lytter meget til transportorganisationernes argumenter. Konsekvenserne skal belyses, inden vi tager stilling: Hvad betyder det for mobilitet, erhvervslivets omkostningsniveau osv.
2) Ja. Vi vil gerne lempe på reglerne for bl.a. kørehviletid med bagatelgrænser. Til gengæld vil vi slå hårdere ned på dem, der laver landevejsrøveri med deres forsætlige, grove forseelser. Derfor er vi nødt til at styrke vejkontrollen, men Venstre foretrækker en tysk inspireret BAG-model med patruljer med en politimand og forstærket med erfarne folk - det kunne være tidligere chauffører og vognmænd - som udstyres med autorisation til at foretage disse vejkontroller. Politibetjente er en knap ressource. Grænsekontrollen, som vi etablerer, skal kontrollere, at vejbenyttelsesafgiften er betalt.
3) Nej. Overhalingsforbud skal være på udvalgte tidspunkter og strækninger. Et generelt forbud ville give mere stress på motorvejene.
Socialdemokratiet
Trafikordfører Magnus Heunicke (S):
1) Ja. Det er vi som udgangspunkt tilhængere af. Der er et voksende marked for de mindre køretøjer, som er uden for forskellige former for kontrol.
2) Et entydigt ja. Man kan af og til have på fornemmelsen, at det betaler sig at slække på sikkerheden og se stort på reglerne. Sådan skal det selvfølgelig ikke være. De, der har orden i sagerne, skal belønnes ved at hammeren falder på de andre.
3) Nej. Et generelt overhalingsforbud er symbolpolitik. Det lyder godt, men det ville skabe masser af problemer. Vi politikere skal holde hovedet koldt frem for at skabe nye problemer. Vi er åbne over for overhalingsforbud på flere strækninger.
Dansk Folkeparti
Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF):
1) Ja.
2) Der skal i det hele taget flere midler til kontrol, men det er spørgsmålet, om det skal være politiet eller en vejkontrolenhed. Det kan lige så godt være efter BAG-modellen.
3) Nej, nej Det må være en individuel vurdering af forholdene på de enkelte strækninger. Vi var ikke tilhængere af det eksisterende overhalingsforbud, og jeg venter stadig på en evaluering. Vi skal kigge på, om andre langsomt kørende køretøjer - busser og trailere - må køre 100 km/t som mange andre steder i Europa.
SF
Trafikordfører Anne Baastrup (SF):
1) Ja.
2) Ja.
3) Vi skal have intelligente overhalingsforbud, altså forbud på tidspunkter med trængselsproblemer eksempelvis kl. 6.30-9 og 15.30-19.
De Konservative
Retsordfører Tom Behnke (K):
1) Nej, for i så fald ville vi gå enegang i EU, og det er der ikke grund til.
2) Tungvognskontrollerne er vigtige af hensyn til trafiksikkerheden, men vi overlader det til politiet at foretage prioriteringen af, hvor det er vigtigst at sætte ind over for dag for dag.
3) Nej. Vi holder på, at lastvogne skal have mulighed for at komme frem. Det er godt med strækninger med overhalingsforbud, men de skal ikke være for lange. Der skal være mulighed for at overhale for at få afviklet trafikken. Et totalforbud mod overhaling ville bevirke, at lastbiler kommer til at køre i lange konvojer, som bliver vanskelige at overhale for andre trafikanter.
De Radikale
Folketingskandidat Morten Wosylus (R), Sønderborg:
1) Jeg er positiv over for tvungne pauser for varebiler, der kører over lange strækninger, såfremt det efter nærmere undersøgelse viser sig tilrådeligt af trafiksikkerhedsmæssige årsager.
2) Ja til flere midler til kontrol med lastvogne.
3) Nej, men ja til visse strækninger især omkring Trekantsområdet og hen over Fyn. Overhalingsforbud giver ikke mening på alle strækninger.
Enhedslisten
Per Clausen (EL):
1) Ja. Hvis de små varebiler holdes uden for godskørselsloven, er der et ureguleret område. Man risikerer, at godstrafik flyttes fra et reguleret område til et ureguleret. Det vil skabe konkurrenceforvridning og blot forstærke problemerne med manglende overholdelse af reglerne i transportsektoren.
2) Ja. Der foregår systematiske overtrædelser af cabotage- og andre regler. Derfor er det oplagt at effektivisere kontrollen. Det eneste, der kan stoppe overtrædelserne og udnyttelsen af billig arbejdskraft, er en stor risiko for at blive snuppet.
3) Ja. Forsøgene med overhalingsforbud har været gode for de øvrige trafikanter, for det forbedrer deres muligheder for at komme frem - hellere kortegekørsel end elefantræs.
Liberal Alliance
Trafikordfører Villum Christensen (LA):
1) Nej. Vi skal vente på EU.
2) Nej. Politiet må prioritere internt. Ingen etat har fået flere penge som politiet.
3) Nej. Det er fint med forsøg, så vi bliver klogere, men det går ikke med en regel om, at man aldrig må overhale.