Brobizz på motorveje giver trafik på små veje
DTL anbefaler mere effektiv kontrol ved grænsen i stedet for at indføre den planlagte kørselsafgift på lastbiler i 2014.
Sådan gik det, da Tyskland indførte Maut'en. Her måtte myndighederne udvide Maut'en fra kun at være en motorvejsafgift for lastbiler til også at omfatte de mest belastede landeveje.
DTL anbefaler i stedet for en vejafgift at bruge det system for genkendelse af nummerplader, som alligevel skal opstilles ved grænsen som led regeringens omstridte aftale om øget toldgrænsekontrol.
- Elektronisk genkendelse af lastbiler vil give en mere effektiv opkrævning af vejafgiften, påpeger Ove Holm.
Ikke samme indtægt
- Det ville ikke give samme indtægt som kørselsafgiften, men Staten forskånes til gengæld for store investeringer i et landsdækkende brobizzsystem og udgifter til administration.
DTL's reaktion skyldes, at regeringens plan for kørselsafgiften på lastbiler er flyttet fra Skatteministeriet til Transportministeriet. Alt peger på en teknisk løsning efter brobizz-modellen, hvilket vil indebære elektroniske portaler med passende afstand på motorveje og motortrafikveje.
Endnu ikke besluttet
Transportministeriet har endnu ikke besluttet officielt, at GPS-løsningen udelukkes. Opkrævning via et satellitsystem indeholder større tekniske og juridiske problemer end brobizz-løsningen.
Ministeriet er ved at forberede et beslutningsgrundlag til transportminister Hans Chr. Schmidt (V).
Den ny lastbilafgift er udskudt i flere omgange. I øjeblikket kommer den i 2014.
På Christiansborg er der bred enighed om, at det danske system skal være en såkaldt "hyldevare", så man kan slippe for at udvikle et særligt system selv.
Blandt de mulige leverandører er den østrigske virksomhed Kapsch Group, der allerede er inde på det danske marked med den velkendte brobizz til Storebælt og Øresund. Firmaet har også leveret det tjekkiske system med opkrævningsportaler for hver femte kilometer. Systemet kan også registrere lastbiler, der kører uden brobizz i forruden.
Omregnet til det danske motorvejsnet vil det svare til cirka 250 porte alt efter hvor fint betalingerne skal svare til den kørte distance, oplyser Jan Cilius, som er Danmarksansvarlig for Kapsch TraficCom.
- Systemerne kan leveres og sættes op, så fejlopkrævningen er forsvindende lille. Erfaringerne fra andre lande med tilsvarende systemer er, at man kan holde betalingsunddragelse nede på et acceptabelt niveau, siger Jan Cilius.
- Der er i øvrigt ingen grund til at udskyde opkrævningen til 2014. Et dansk system kan være på plads cirka 12 måneder efter indgåelsen af kontrakten, hvis man får en international aktør med erfaringer fra andre lande til at stå for det, slutter han.