El Vito - en stille revolution
Efter flere års udviklingsarbejde og testkørsler, har Mercedes-Benz startet serieproduktion af verdens første store el-varebil på Vito-fabrikken i Nordspanien. Nyheden, der bærer typebetegnelsen Vito E-Cell, er allerede solgt i mere end 500 eksemplarer i Europa, heraf ruller 10 stk. i Danmark.
Det er ingen tilfældighed. Tværtimod har den tyske bilproducent for længe siden overtaget den gule førertrøje i konkurrencen om at udvikle de mest miljøvenlige vare- og lastbiler. At valget er faldet på Vito er heller ingen tilfældighed. Vito hører til i kategorien komfortable erhvervsbiler i tre ton klassen - og som "el-power" model er den et godt supplement til kunder, som vil markedsføre sig med grøn profil.
Det har Post Danmark og værditransportselskabet Loomis allerede gjort. De har tilsammen købt ti stk. af Vito E-Cell i basisversionen.
Hvad modellen byder på af banebrydende teknik og køreegenskaber kan Transportmagasinet afsløre her. Vi har gennemført et par prøvekørsler i og omkring København.
Ved første øjekast ses ingen forskelle på den almindelige Vito-model og el-modellen; men når man har sat sig til rette i sædet og sat nøglen i tændingslåsen, skal jeg love for, at skinnet bedrager!
Helt lydløs
Der sker intet på lydfronten, når man drejer nøglen!! Men at der er kommet liv i drivlinen bekræftes, når bilen bliver sat i gear, og der bliver trådt på speederen.
Når man er kommet godt i gang med kørslen, skal man bruge tid på at vænne sig til den lydløse bil. Det er ingen lyd - kun vindstøj og rullestøj fra dækkene.
Selv om komfort og køreegenskaber er ens i en almindelig Vito og E-Cell Vito, er den sidstnævnte bygget op som en el-bil fra bunden af. Ikke noget med at ombygge en Vito diesel til en Vito el.
Når man, som undertegnede, er vant til at udføre prøvekørsler af last- og varebiler, er det ikke hver gang man kommer ud for en så anderledes og spændende oplevelser, som den Vito El-Cell bød på i slutningen af august 2011.
Den aktuelle prøvekørsel foregik over to dage. Den ene dag skulle jeg hente en sofa sammen med min redaktør i Fredensborg. Den anden dag tilbragte jeg i hovedstadens forvirrende og tætte bytrafik. Sidstnævnte er helt afgjort bilens rette element.
Turen til Fredensborg gik fra Hvidovre via Herlev. Det er en tur på cirka 50 km. Selv om vi naturligvis skulle retur, burde turen nemt kunne klares inde for én fuld opladning.
Turen til Fredensborg foregik på motorvej. For en sikkerheds skyld kørte vi ikke på noget tidspunkt over 90 km/t. Derfor blev jeg faktisk forskrækket over, at bilen havde brugt 69 procent af batteriets kapacitet, da vi var nået frem.
Hvordan skulle vi kunne klare tilbagevejen med kun 31 procent af batteriets kapacitet? Gode råd var dyre. Man kan ikke bare tappe almindelig husholdningsstrøm. Man kan heller ikke køre ind på en tankstation og fylde op. At blive samlet op af et "fejeblad" på halvvejen ville være alt for nedværdigende.
Langsomt retur
Der var kun én ting at gøre. Hastigheden skulle ned på et absolut minimum. Optimal brændstof økonomi skulle sættes i et nyt relief. Returforløbet blev henlagt til omkørsel via Kongevejen fra Hillerød til Lyngby og Ringvejen i Herlev. Her kørte vi straks ind til den lokale Mercedes-Benz afdeling, hvor de - gudskelov har et opladningsanlæg. Der var 7 procent strøm tilbage!
Efter en times opladning var kapaciteten oppe på 25 procent, og kunne turen fortsættes til Avedøre Holme uden flere nervøse tanker om skulle gå hjem. Modsat viste bilen sig fra en bedre side, da den blev kørt til eksamen i hovedstadens tætte bytrafik.
Det blev til 90 minutters uafbrudt kørsel i små og kringlede gader. Der blev kørt med hastigheder op til 50 km/t, og der blev brugt mange accelerationer og nedbremsninger. Energiforbrug: 30 procent af batteriets kapacitet for i alt 47 km kørsel.
Dermed står det klart, at optimal udnyttelse af batteriets kapacitet kun kan opnås med forholdsvis lave hastigheder og konstant overvågning af forbrugsmålerens grønne økonomifelt.
Teknikken kort
E-Cell bilen har to batterier.
Et Li-ion 360 vilt højspændingsbatteri med 32 celler og 36 kWh kapacitet, som alt efter kørselsmønster kan levere energi til 130 km kørsel. El motoren yder en maksimal effekt på 60/70 kW, som svarer til maksimalt 95 hk og et maksimalt drejningsmoment på 280 Nm. Altså er der tale om lynhurtigt fremdrift, hvis det ønskes.
Det andet batteri er et 12 volt industribatteri med 95 Amp.
Højspænding
Fælles for begge batterier er, at de får energi fra højspændingsbatteriet. For 12 V batteriets vedkommende er opladning suppleret med en dynamo. Energitilførselen er delt op i hver sin kreds, da man ikke kan blande 12 og 360 volt. Derudover bliver opladning suppleret med energi, når bilen bremser.
Opladning fra nul til fuld kapacitet tager 5-6 timer med 400 V 16 Amp og 10-12 timer med 230 Volt 16 Amp.
Vito E-Cell kan ikke købes, men leases med fuld servicekontrakt. Som det fremgår af nedenstående priser er de årlige totalomkostninger dobbelt så høje som for en dieseldreven Vito.
.
.
Tekniske specifikationer
Model: Mercedes-Benz Vito E-Cell Basis.
Længde: 5008 mm.
Lastrum: Længde 2667 ved gulv. Volumen 5,7 kubikmeter.
Døre: Skydedøre i begge sider, tophænglslet bagdør.
Totalvægt. 3.050 kg.
Egenvægt: 2200 kg.
Lasteevne: 850 kg.
Hastighed max 95 km/t