23948sdkhjf

Scania har sin egen transportvirksomhed

I løbet af de seneste par år har lastbilkoncernen Scania transporteret komponenter og andre relevante produkter til den daglige fremstilling af nye lastbiler
Udover at fungere som noget der kan minde om en mellemstor svensk vognmandsforretning - med en vognpark på 20 4x2 trækkere og 75 3-akslede trailere, som giver beskæftigelse til 65 chauffører – er Scanias transportselskab en vigtig del af Scanias testprogram.

Derfor er det ikke så mærkeligt, at det bærer navnet Scania Transportlaboratorium AB.

Desuden får Scania, via Transportlaboratoriets drift konstant viden om de driftsudgifter, som er et must for alle involverede parter i transporterhvervet.

Apropos transportydelser er det sådan at Transportlaboratoriet, som ikke må forveksles med en traditionel vognmandsforretning, forsyner de to nævnte fabrikker med gods, der for chaufførernes vedkommende indebærer en daglig køretid på ni timer. Tiden bag rattet bliver efterfølgende fulgt op med 11 timers hviletid, som bliver tilbragt i specielt indrettede lokaliteter hos henholdsvis Scania i Sdertlje, den danske Scania forhandler i Vordingborg, og Scania i Zwolle.

Eftersom køretøjerne kører kontinuerligt, med skiftende chauffører, kører hver trækker omkring 360.000 kilometer på årsbassis, uden at påvirke overtrædelser af køre/hviletiderne.

Gods fra Sverige til Holland er typisk komponenter som aksler, motorer og gearkasser, mens returlæs udgøres af dæk, spoiler kits og emballager og emballager som bruges til fastgørelse af de nævnte drivline komponenter.

Ifølge Anders Gustavsson, som har det overordnede ansvar for Transportlaboratoriets ledelse, er der tale om 98 procent kapacitet, svarende til en gennemsnitsvægt på 34 ton for køretøjerne, som forestår 26 full-loads pr. døgn. Og selvom der er tale om forholdsvis store godsmængder, udgør de "kun" omkring en procent af koncernens samtlige transportydelser.

Fuld kontrol

I og med det Scanias laboratorium også bruges til kontinuerlig testkørsel, bliver ethvert punkt nøje overvåget via trækkernes flådestyringssystem.

Eftersom hver chauffør er forpligtet til deltagelse i kurser, hvori eksempelvis brændstoføkonomisk kørsel har højest prioritet ug kørertøjernes fartbegrænsning til maksimalt 80 kilometer i timen, er laboratoriet sparsomme tre administrative medarbejdere nået frem til følgende oversigt vedrørende de vigtigste opdeling af driftsomkostningerne.

• Chauffører 32 procent.

• Brændstof 16,3 procent.

• Afskrivning, service og reparation af køretøjer 16,2 procent.

• Færgeudgifter 13,8 procent.

• Læsning og losning af trailere med indlejede vognmænd 12,6 procent.

Apropos brændstofforbrug oplyses fra transportselskabets side, at gennemsnitsforbruget indenfor de seneste 12 måneder, er registreret til 27,4 liter pr 100 kilometer, svarende til 3,6 kilometer/literen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344