Julehilsen 2 - Dyr besparelse
Kaj Nielsen: - Hvis vognmændene vil spare kontingentet og melde sig ud af deres organisation, mister de den politiske indflydelse.
Ikke overraslende finder han det fortsat vigtigt for det danske transporterhverv at have den nødvendige politiske indflydelse.
- Hvis vognmændene melder sig ud af deres vognmandsforening for at spare et forholdsvist beskedent kontingent, sparer de samtidig branchens politiske indflydelse væk, advarer han.
- Uden de nødvendige indtægter bliver det politiske arbejde i DTL udsultet. Det er en meget høj pris at betale.
I værste fald forudser han et dansk transporterhverv, som stort set udelukkende består af store virksomheder, som dækker sig ind under Dansk Industris store organisationsparaply.
- Der bliver ikke plads til ret mange små vognmandsforretninger på det danmarkskort!
- De fleste af dem har allerede mistet selvtilliden og nærmest givet op. Man skal lede længe for at finde bare en snert af tidligere tiders oprørske tendenser, hvor vognmændene ikke fandt sig i ret meget - heller ikke i politikernes beskatningsiver.
- I dag er vores branche præget af en slags nederlagsstemning. Der er en udbredt tendens til at rette ind til højre. Det gælder også i forhold til de store kunder, som i mange tilfælde også er vognmænd, siger Kaj Nielsen.
De røde er bedst
Han mener ikke, at regeringsskiftet mindsker vognmændenes muligheder for at få gennemført mærkesagerne. Efter hans opfattelse måske tværtimod.
- Selv om jeg hører til den blå blok, har jeg altid på vognmændenes vegne fået mest ud af at samarbejde med socialdemokraterne og SF. Politisk velbegavede personer betyder mere end den politiske farve. Det politiske system kræver altså en vis ligeværdig modpart eller medspiller, om man vil, siger Kaj Nielsen.
Han sætter i øvrigt punktum for et langt og indflydelsesrigt organisationsliv, når han til foråret forlader formandsposten i den fynske vognmandsforening.