23948sdkhjf

Ny mand i synsverden

Efter et halvt år i direktørstolen hos Applus Bilsyn er Per V. Rasmussen begyndt at forstå bilsynsverden. Det er en lynhurtig branche, hvor små synshaller pludselig skyder op og ændrer konkurrencen. Der er kunder, som er parate til at flytte for at spare en 50’er, mens andre ønsker langvarige samarbejdsaftaler. I dette krydsfelt er der mange udfordringer at tage fat på for manden, som har brugt det meste af sit arbejdsliv i Mercedes-Benz. Kan han få Applus til at opleve stjernestunder?
Efter en lang og fornem karriere i Mercedes-Benz koncernen, er Per V. Rasmussen kommet til Applus Bilsyn - en rejse fra de bonede gulve i biludstillingslokalerne til de olieplettede betongulve i synshallen. Før hed arbejdsstederne Stuttgart, Dubai og Hørsholm. Nu hedder det Rødovre, Ringkøbing, Tønder og alle de andre 120 danske provinsbyer, hvor Applus har synshal.

For Per V. Rasmussen handler det ikke så meget om at befinde sig et sted i verden, men snarere om de udfordringer, der byder sig de pågældende steder.

Salg, økonomi og værkstedsdrift er Per V. Rasmussens styrker. Derfor har han i sit første halvår hos Applus også ændret lidt i organisationen.

- Jeg har gjort organisationen fladere, siger han.

- Jeg vil gerne have en organisation, der tænker kunder, service, kvalitet og drift. Det er en reminiscens fra min bilforhandlerne-tid, hvor man også har driften og værkstedet tæt på sig. Det er her, kunderne er. Det er her, man skal tjene pengene. Det er her, man skal sørge for, at tingene spiller sammen.

- Det handler om at få det rette set-up i organisationen. Det er jo ikke direktøren, der skaber resultaterne. Det er gør medarbejdere ude i synshallerne.

- Når man har rutinerede medarbejdere, der synes at det er sjovt at komme på arbejde, gør de en stærk indsats og yder en god service. Så synes kunderne, at det er trygt at komme hos os. De føler sig godt tilpas.

Hurtig branche

Det, der har overrasket Per V. Rasmussen mest, er, at bilsynsbranchen er en meget hurtig branche.

- Tingene sker væsentligt hurtigere her, end de gør i den bilforhandlerbranche, jeg kommer fra, siger han.

- Pludselig skyder der en ny synshal op et sted. Det bliver man nødt til at reagere på. Pludselig er der en konkurrent, der sætter prisen ned. Det må man også forholde sig til.

- Bilsyn er et enormt prisfølsomt marked. Det har været meget overraskende for mig at se, at man kan flytte kunder for en 50’er eller 100 kroner.

Når det handler om tunge syn, er kunderne ikke nær så prisfølsomme. Her betyder langvarige aftaler lige så meget som prisen.

For let at starte

Det er ikke svært at starte en synsvirksomhed i Danmark, og det kan komme til at gå ud over kvaliteten af synene, mener Per V. Rasmussen.

- Vores helt store mærkesag er kvaliteten af bilsyn. Det er et ønske fra vores side, at der kommer højere krav til at starte en synsvirksomhed. Der er for mange, som åbner, presser prisen ned og lukker efter et år eller to. På den måde ødelægger de markedet.

- For forbrugerne er det selvfølgelig fint med lave priser, men vi er også nødt til at have en pris, der modsvarer den kvalitet, som vi yder. Kvalitet er lig med sikkerhed. Derfor er vi her. Så vi kan få sikre biler.

Til de tunge køretøjer giver det sig selv. Her er start-investeringerne for synshallerne af en helt anden størrelse. En moderne bremseprøvestand til lastbiler koster omkring 500.000 kroner. Det er der ikke så mange, der lige hiver op af lommen.

Man regner med, at der er omkring 100 synstseder for tunge køretøjer. Heraf tilhører de 65 Applus.

Samarbejde

med branchen

Samarbejde med branchen tror Per V. Rasmussen også på.

- Transportbranchen er en uhyre vigtig partner for os. Vi har en salgsorganisation, som udelukkende har til opgave at servicere den. Transportbranchen er så at sige livsnerven i Danmark, og vi er meget stolte af at kunne betjene den. Det handler ikke kun om at få køretøjerne gennem synene, men også at gøre det med den bedste kvalitet, så vi bidrager til at øge trafiksikkerheden i Danmark.

- Vi arbejder sammen med nogle af de store spillere i branchen. Vi er til stede i nogle af Scanias værksteder. Vi er hos DSV på havnen i Esbjerg og hos Globex i Glostrup. Vi åbner snart i Brande hos Hessel.

- Det er vigtigt, at vi ligger der, hvor branchen er. Både når vi snakker om små og store køretøjer. Beliggenhed og tilgængelighed er enormt vigtig. Når branchen har brug for at komme til os, skal de kunne komme til - og de skal ikke køre for langt.

Service i Padborg

Applus har i Per V. Rasmussens tid implementeret en ny service over for transportkunderne, hente- og bringeservice i Padborg.

- Vi henter og bringer kundernes sættevogne til syn ganske gratis. Kunderne sparer tid, og de sparer typisk en mekaniker til at køre til synet. I stedet kan vedkommende blive hjemme og tjene penge til værkstedet.

Mærkesager

Applus har i lang tid arbejdet målrettet på at gøre det nemmere at få omregistreret sin lastbil. Lukning af de mange motorkontorer har betydet rigtig meget transport- og ventetid for branchen. Derfor er det gode nyheder, at distributionen af nummerplader nu bliver privatiseret.

Per V. Rasmussen er også tilfreds med skærpelsen af Trafikstyrelsens kontrol af synsvirksomhederne.

- Tidligere så det ikke alt for godt ud med tilsynene, siger han.

- Efter Rigsrevisionens redegørelse fra 2009 om Trafikstyrelsens alt for få tilsyn er det blevet markant bedre. Vi mener, at der med fordel kunne udføres endnu flere kontroller. Der er stadig meget stor forskel i kvaliteten af de syn, der foretages rundt omkring.

Regler om akseltryk

Hos Applus har man ikke konkrete tal på, hvor mange tunge køretøjer, der er kommet ind i synshallerne på baggrund af de nye vægtregler for lastbiler.

- Vores system har kun registreret ekspeditionerne som almindelige registreringssyn, siger han.

- Tilbagemeldingerne fra synshallerne er dog, at det drejer sig om mange. Antallet af ekspeditioner er steget kraftigt efter den 1. april 2011, da vi måtte begynde at foretage disse syn.

Det var dog først efter den 1. juli 2011, at vognmændene måtte køre under de nye regler.

Mere loyalitet

Fra sin tid i forhandlerbranchen kender Per V. Rasmussen udmærket de mange loyalitetsprogrammer, som binder kunderne tættere til virksomheden.

Det findes i høj grad i synsbranchen. Applus har en lang række services og tillægsydelser, som kunderne kan trække på. Der skal udvikles flere den kommende tid, for selv om krisen i høj grad også har ramt synsbranchen, er der ikke sket det store fald i antallet af synshaller.

- Konkurrencen lever fortsat i bedste velgående, siger Per V. Rasmussen.

- Det handler om at være tæt på kunderne. Det handler om at yde den bedste service. Det handler om lokale initiativer.

- En synsvirksomhed er en lokal forretning. Vi kan ikke sidde her i Rødovre og vide, hvor længe skal være åbent i Ringkøbing eller om det er en god idé at lave et samarbejde med McDonald’s i Esbjerg.

- Selvfølgelig skal vi have overordnede standarder, som understøtter vores brand og image. Hvordan vi indretter synshallerne og udfører tingene skal være Applus. Kvalitet og kontrol skal være standard, men samspillet med kunden, branchen og forhandlerne skal være lokalt.

- Vi er kommet rigtig langt. Hvis man ser på hurtighed og service er vi rigtig gode. Selvfølgelig kan vi blive bedre. Det ser vi hele tiden se på. Den hele handler om at få kunden til at komme til Applus Bilsyn. Det er vi optaget af hver dag, slutter Per V. Rasmussen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078