23948sdkhjf

Fornøjeligt gensyn med DAF

I januar 2006 lancerede DAF sin langtursbil, XF 105. For et par uger siden kom så en opdateret version af flagskibet. Per Fischer har kørt en 311 km lang prøvekørsel i nyheden - og har glæder sig over gensynet. .
DAF’s seneste opdatering af modellen XF 105 repræsenterer ikke ligefrem banebrydende ny teknik, men alligevel blev der tale et fornøjeligt og lærerigt gensyn med et af de stærkeste kort fra lastbilbranchen.

Det drejer det sig helt konkret om en DAF XF105 6x2/4 forvogn med der største Super Mega Space førerhus.

Nyhederne stort set er begrænset til:

* Euro 5 og EEV-version af den 510 hk særke MX-motor

* ny software til As-Tronic gearskiftet med 12 gear

* hydraulisk styrende bogieaksel med løftefunktion.

Den nye DAF har absolut ingen grund til at gemme sig for sammenlignelige produkter fra konkurrenterne. Tværtimod efterlod bilen kun positive indtryk, da den blev prøvekørt på en 311 km lang strækning på sjællandske motor- og landeveje.

Samtidig afslørede prøvekørslen et brændstofforbrug, der ikke lader noget stå tilbage for andre europæiske lastbiler med den motorkraft. Stærk som en bjørn, komfortabel som en personbil og tyst som graven.

I skrivende stund, ser jeg ingen grund til at ændre de rosende ord, som sandsynligvis vil fremstå som superlativer for nogle af Transportmagasinets læsere. Uanset hvilke vurderinger den enkelte læser måtte nå frem til, skal det ikke afholde mig fra at beskrive hvor let bilen egentlig er at håndtere og samtidig give klart udtryk for min vurdering af det høje komfortniveau, som medvirker til at skabe køreglæde, der fuldt ud er på højde med sammenlignede produkter fra konkurrenterne - hvis ikke højere!

Til prøvekørslen var DAF-forvognen bygget op med bokslad og sideskørter. På træktøjet sad en 2-akslet kærre ligeledes med bokslad og sideskørter. I alt var vogntoget læsset til 40 ton totalvægt.

Langt den overvejende del af den 311 kilometer lange rute var motorvejskørsel. Nærmere betegnet 243 kilometer fra Greve til Sakskøbing og retur til Rønnede, hvorfra der blev kørt 68 kilometer på landevejen til Næstved, Skælskør og Slagelse. Derfra dannede motorvejskørsel ramme om den afsluttende etape til udgangspunktet i Greve.

Fint forbrug

Den længste strækning, den på motorvejen fra Greve til Sakskøbing blev kørt med en gennemsnitshastighed på 83,11 kilometer i timen og med et brændstofforbrug på 31,87 liter = 3,4 km/l.

For motorvejskørselen som helhed, blev brændstofforbruget på den samlede

Strækning målt til 72 liter = 3,37 km/l.

Til sammenligningen blev forbruget på den 68 kilometer lange og snoede landevej med sine mange rundkørsler kørt med en gennemsnitshastighed på 61,81 kilometer i timen og et brændstofforbrug 28,17 liter = 2,41 km/l.

For helhedens skyld skal nævnes, at der ikke på noget tidspunkt blev kørt med hastigheder over 85 km/t. Prøvekørslen foregik under de bedst tænkelige forhold: Solskin, 22 graders varme og svag vind.

Til orientering blev den fulde strækning kørt på forvognens automatiske vilkår, der består af As-Tronic gearskiftet, cruiserkontrollen og elektronisk sammenkobling med motorbremse og retarder.

Tyst som graven

Selv ved kraftige accelerationer vurderer jeg støjniveauet i førerhuset som noget af det laveste, jeg har oplevet i en topmoderne lastbil. Vi er ovre i et støjniveau, hvor fører og passager kan tale sammen med lav stemmeføring.

Hvis man tilsætter ordene blid, hurtig og velfungerende, kan formuleringen lavt støjniveau også bruges til beskrivelse af det 12-trins automatiserede AS-Tronic gearskiftesystem, der er opdateret med en ny og mere brændstoføkonomisk software.

AS-Tronic kommer fra ZF og har for længst manifesteret sig som en stabil og moderne transmission.

Stærk som en bjørn

De fine karakterer, som eksempelvis er tildelt det generelt høje komfortniveau og fine kørbarhed kan ikke skjule min personlige begejstring for Paccar MX-motorens imponerende trækkraft.

Den 12,9 liter store og usædvanligt lydløse 6-cylindrede rækkemotor med 510 hk er udviklet hos DAF i Holland. Den er et typisk eksempel på højteknologiske dieselmotorer, hvor effekt bliver totalt overskygget af de virkelige kræfter - drejningsmomentet.

Motorens moment på 2300 Nm er maksimalt ved 1000-1500 omdr./min. Alligevel kan en hastighed på 70 km/t i 12. og øverste geartrin sagtens trække 40 ton med blot 900 motoromdrejninger.

Indbydende interiør

DAF’s Super Space Cab har markedets absolut mest rummelige førerhus, og interiøret er ikke bare ikke indbydende og flot, men også præget af fin samlekvalitet og mange logisk placerede indretninger.

Friske farver giver et lækkert visuelt indtryk, som kun kan vurderes som noget nær optimal hygge og komfort. Der er masser af aflæggerpladser, og instrumentbordet fremtræder med flotte store tydelige instrumenter omkranset af smart finish.

AS-Tronic gearskiftet har to betjeningsfunktioner - dels en drejeknap med indstillinger til kørsel frem og tilbage, dels en indstilling til rangering i begge retninger. Derudover er der monteret en særlig betjeningsstilk på ratstammens højre side.

I forbindelse med AS-Tronic gearskiftet har stilken en trykknap, som gør det muligt at vælge mellem manuelt eller automatisk gearskifte.

Desuden kan samme stilk bruges til betjening af motorbremse og retarder. Alt efter aktuelle behov kan hjælpebremsernes kraft justeres med lette vandrette påvirkninger af stilken.

Derudover er den pågældende XF 105 monteret med airbag i rattet, selestrammer ved både den luksuriøse førerstol og passagerstol.

For helhedens skyld skal nævnes at samme XF 105 naturligvis har et multifunktionsrat med integrerede betjeningsknapper til fartpilot, regulerbar hastighedsbegrænser og musikanlæg.

Tekniske specifikationer

Model: DAF FAN XF105 6x2/4.

Motor: Paccar MX375. 6-cylindrede rækkemotor med turbo og intercooling. Euro-5/EEV.

Slagvolumen: 12,9 liter

Effekt: 510 hk ved 1500 – 1900 omdr./min.

Moment: 2500 Nm v. 1000-1410 omdr./min.

Transmission:
ZF gearkasse med AS-Tronic skiftesystem.

Geartrin: 12 + 2 bakgear.

Akselafstand:
5050 mm.

Bagtøjsudveksling: 2,69:1.

Affjedring: Parabel for. Luft med niveauregulering bag.

Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul

Førerhus: Super Space Cab med 4-punkt affjedring.

Max totalvægt: 26.000 kg.

Egenvægt: 10.432 kg.

Dæk størrelse: 315/70 R22,5.

Vogntogsvægt: 40.000 kg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086