Ny teknik til Transit
Mindre brændstofforbrug, længere serviceinterval og 12 års rustgaranti. Det er nogle af fordelene, som er knyttet til opdateringen af Fords populære varebil, Transit
Under motorhjelmen har teknikken fået et robust løft. I motorrummet arbejder en ny, bomstærk 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor.
Ford har fokuseret på at gøre Transiten endnu mere robust end tidligere, og det kan omsættes til bedre driftsøkonomi.
Serviceintervallet er øget fra 30.000 til 50.000 km eller fra ét til to år. Rustgarantien er udvidet fra 8 til 12 år.
Den nye Transit er bygget på én platform. Det betyder, at reservedelprogrammet er stærkt forenklet, hvilket gør service, vedligeholdelse nemmere og reparation billigere.
De første eksemplarer, forventes til salg hos forhandlerne i Danmark i slutningen af oktober.
Der kommer to versioner på markedet:
En kompakt model med kort akselafstand.
En meget rummelig model med lang akselafstand.
Grøn teknologi
Begge modeller er udstyret med de nyeste grønne Ford-teknologier som:
Auto Start/Stop,
Smart Regenerative Charging
Fords avancerede Battery Management System.
Brændstoføkonomi
Brændstofforbruget er angivet til 14,9 km/l, men Ford lover, at den kompakte model med hjælp fra fartbegrænseren kan køre 15,2 km/l på én liter diesel ved blandet kørsel.
Det svarer til en brændstofbesparelse på 8,5 procent i forhold til den eksisterende Transit. CO2-udledning er på 178 g/km.
Partikelfilter som standard, og Transiten lever derfor op til de skrappe Euro 5-emissionskrav.
Ny 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor erstatter de eksisterende 2,4 og 2,2 dieselmotorer og vil være tilgængelig med henholdsvis 100, 125, 140 og 155 hk. Som minibus vil man kunne få en 135 hk motor.
For at udnytte kraften fra de nye motorvarianter er alle nye Transit-modeller udstyret med en 6-trins manuel gearkasse med forbedret synkronisering og højere gearing.
Transitten har været en af de populæreste varebiler i verden. Den første kom for mere end 50 år siden!