Tysk usikkerhed om Femer-jernbane
Den tyske transportministers stop for alle nye trafikprojekter skaber uro om det tyske landanlæg til Femertunnel; men Danmarks transportminister afviser usikkerheden.
Det meddeler Henrik Damm Kristensen i en kommentar til den tysksprogede danske avis Der Nordschleswiger, der i fredags skrev, at tyskerne skærer ned i deres investeringsplan.
Ifølge Henrik Dam Kristensen vil Tysklands gennemføre sin del af Femertraktaten angående jernbaneudbygningen fra Puttgarden til nord for Lübeck.
- Projekteringen og myndighedsgodkendelsen af de tyske jernbanelandanlæg skal være afsluttet i 2015, og anlægsarbejdet starter i 2016, udtaler Henrik Dam Kristensen.
Ifølge planen skal de tyske anlæg være klar i 2020.
Syv år ekstra
I Femertraktaten fik tyskerne syv år ekstra til at udbygge jernbanen på Fehmarn og Østholsten til to spor, så det elektrificerede dobbeltspor kunne tages i brug senest i 2025. Dengang regnede man med en bro, som skulle indvies i 2018 - og ikke som det endelig blev: en tunnelindvielse i 2020.
Sat op "hold"
Ifølge tysk presse er alle nye trafikprojekter er sat på "hold" til 2015 for at koncentrere indsatsen om reparation af veje, jernbaner og vandveje.
Den tyske transportminister Peter Ramsauer har blandt andet sagt, at Femer-projektet kun befinder sig i planlægningsfasen og ikke er omfattet af nybygnings-stoppet.
- Femer-projektet hører ført til i vores næste investeringsplan for 2015-2019.
Sønderjysk dobbeltspor
Sagen skaber fornyet fokus på udbygningen af jernbanesporet Vamdrup-Vojens, som regeringen er parat til at droppe til fordel for elektrificering til Esbjerg.
Vamdrup-Vojens er i dag kun et enkeltspor, men ligger på den vigtige strækning fra Fredericia til grænsen. Fra trafikforliget i 2009 blev det besluttet at udbygge det til et dobbeltspor.
Den forbindelse bliver det vigtigt at sikre nu, hvor der sås usikkerhed om tidsplanen for jernbanen til Tyskland via Femer.